Logo VW Passat Bluemotion
Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank van Düsseldorf. Het gaat om een softwareupdate die sjoemeldiesels, TDI-motoren aan de Euro 5-uitstootnorm moet laten voldoen.

Het dieselschandaal ligt inmiddels vier jaar achter ons en sindsdien is de populariteit van diesel als personenwagenbrandstof onbetwist en volkomen terecht tanende. Volkswagen heeft publiekelijk de grootste klappen geïncasseerd, maar ook andere fabrikanten gaan allesbehalve vrijuit. Bij veel dieselmotoren zitten er in de software nogal wat parameters die kunnen verhinderen dat de uitstootnormen worden gehaald. Wordt een bepaald toerental overschreden, is de buitentemperatuur bovengemiddeld hoog of juist erg laag of wordt er gereden boven een bepaalde hoogte, dan kan het prestatieniveau boven het milieu worden gesteld.

De rechtbank van Düsseldorf, het Landgericht om het wat preciezer aan te duiden, heeft ook in de softwareupdate van de EA189-motoren onregelmatigheden waargenomen. Het gaat om de 1.2 TDI, 1.6 TDI en 2.0 TDI. Slechts tussen de 10 en 32 graden Celsius werkt het roetpartikelfilter naar behoren, bij warmer of kouder weer wordt het buiten werking gesteld. Dat is geconstateerd bij een Volkswagen Tiguan.

Dat is saillant, want het zou tot hernieuwde claims kunnen leiden. Ondertussen is het allesbehalve duidelijk welk aandeel van de getroffen diesels van de Volkswagen Groep überhaupt is voorzien van een update. (Via: wallstreet-online.de)

Beeld: logo VW Passat Bluemotion


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Natuurlijk, ze gaan het nooit leren hoor. Want ze komen er tot nu toe nog altijd mee weg…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.