De Volkswagen XL1 is de meest aerodynamische productieauto ooit. Het merk bouwt de XL1 in de Osnabrück-fabriek in Duitsland, er worden echter maar 250 exemplaren gemaakt.

De super-gestroomlijnde tweezitter scoort een brandstofverbruik van 0,9 liter per 100 km. Dit is dankzij de plug-in hybride dieselmotor, de lichtgewicht constructie en de lage luchtweerstand van het design. De besparing van brandstof is echter geen goedkope investering, kopers van de XL1 mogen namelijk 100.000 Euro neertellen voor het privilege om de auto te mogen bezitten. De kennis die men opdoet met deze auto zullen we in een later stadium gaan terugzien bij andere auto’s uit het VW Concern.

In een interview met Chief XL1 engineer Dr. Ulrich Hackenberg laat hij weten: “All our hybrids will start up as a battery-powered car, because most journeys begin in the city. It’s quiet, and good for emissions.” Hierdoor kan de accu ontladen en heeft regeneratief remmen meer zin, bijvoorbeeld tijdens hogere snelheden buiten de stad.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat laat vw zich weer kennen.
€100.000 en 250 stuks, hoe kun je iets afkappen en er dikke winst op maken.

idd jammer dat er maar 250 van gemaakt worden…..

Lijkt wel wat op de GM EV1…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.