Recent dook de eerste uitgelekte schets van de e-Co Motion al op, nu is de bedrijfswagen officieel geïntroduceerd op de Autosalon van Genève.

Busjes moeten compact en wendbaar zijn
De elektrisch aangedreven bedrijfswagen moet volgens VW een oplossing bieden voor de stijgende transportbehoefte in de stad en de steeds strenger wordende CO2- en luchtkwaliteitseisen in binnensteden. Volgens dr. Eckhard Scholz – de woordvoerder van de Raad van Bestuur van Volkswagen Nutzfahrzeuge AG – zijn de belangrijkste eigenschappen van een dergelijke elektrisch aangedreven bedrijfswagen: goede wendbaarheid, compact met een goede inzetbaarheid op plekken waar weinig ruimte is en een cabine die goed overzicht biedt. Verder zijn een comfortabele, hoge zitpositie en een makkelijke in- en uitstap eveneens van belang.

De elektromotor van de e-Co-Motion is gekoppeld aan een planetair tandwielstelsel boven de achteras, met een vaste overbrenging. Mede door deze configuratie heeft de e-Co-Motion een draaicirkel van 8,95 meter.

De elektromotor levert een constant vermogen van 50 kW/68 pk en een piekvermogen van 85 kW/115 pk. Het koppel komt uit op 270 Nm. De topsnelheid is beperkt tot slechts 120 km/uur.

200 kilometer
De 20 kWh-accu is in staat maximaal 100 kilometer af te leggen, de 30 kWh-variant heeft een actieradius van 150 kilometer en de versie met een capaciteit van 40 kWh maakt 200 kilometer mogelijk.

Live foto’s vanaf de beursvloer in Genève zijn te vinden op Autoblog.nl.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“De topsnelheid is beperkt tot slechts 120 km/uur.”

Oh maar dat is prima. Zijn we meteen van die horden bumperklevende en satanisch te snel rijdende Bouwvakkers af in hun MB Sprinters, VW Transporters etc. etc.

Overigens, die 200km met de 40 kWh versie is zeker alleen als ie leeg is. Het tot aan hun strot toe vullen van die busjes is eerder realiteit en al dat gewicht gaat toch flink ten koste van de range.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.