Niettegenstaande kolossale softwareproblemen, meent Volkswagen nog altijd in het najaar te kunnen leveren.

Het gaat Volkswagen bepaald niet voor de wind deze dagen. De Volkswagen Golf VIII wordt mondjesmaat geleverd vanwege softwareproblemen. De eerste echte ev van de nieuwe generatie, de Volkswagen ID.3, wordt wonderlijk genoeg wel geproduceerd, maar kan niet worden geleverd. Inmiddels zullen de parkeerplaatsen aardig vol staan.

De reden om de Volkswagen ID.3 niet aan verlangende consumenten over te doen, is gelegen in de software. Die werkt niet, of slechts matig. Volkswagen is bezig met het digitaliseren van zijn auto’s, waarvoor aardig complexe software nodig is. Het probleem is dat het ontwikkelen van een besturingssysteem iets anders is dan het bouwen van een traditionele auto, motoren, versnellingsbakken en dergelijke hebben weinig geheimen voor Volkswagen, maar mechanica is wat anders dan elektronica. Door de Volkswagen ID.3 met een vereenvoudigde versie van de software te leveren, en later met extra functies te komen, zou het mogelijk zijn om vanaf september te leveren.

De Volkswagen ID.3 1st Edition kost in Duitsland minder dan € 40.000. Daarvoor mag worden gerekend op zaken als klimaatregeling, een lichtassistent, dab-radio en stembediening. Geen uitzonderlijkheden. De aandrijflijn levert overigens 150 kW (204 pk) en is goed voor een koppel van 310 Nm. Deze versie heeft een accupakket van 58 kWh, regulier opladen gaat met 11 kW, snelladen met 100 kW.

Vanaf 17 juni is het mogelijk om de eigen ID.3 te configureren en een voorbestelling te doen.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nooit bij Tesla model 3 zo een hoofding gezien.
Waarom moet VW zo door de modder gesleurd worden?
Sinds vorig weten we dat ze 30.000 ID3 gingen bouwen en uitleveren midden 2020.
Ok maand 09 is niet bepaald midden maar gezien de omstandigheden aanvaardbaar.

Uit allerlei bronnen begrijp ik dat de problemen echt kolossaal zijn, en dat gaf de hoogste baas onlangs nog toe.
Ze verdienen lof voor deze enorme ommezwaai maar ze hebben het ook giga onderschat.
Een goede elektrische auto ontwikkel je niet eventjes en daar zijn ze inmiddels achter.

Tesla krijgt elders kritiek genoeg hoor, is het niet over de “panel gaps” dan wel over de lakkwaliteit of handgrepen.

Dat VW-topman Herbert Diess het veld heeft moeten ruimen, komt mede door de problemen met de Volkswagen Golf VIII. De software van die auto is nogal slecht, geeft fout- en spookmeldingen. Ook deze auto wordt amper geleverd en dat was bepaald niet de bedoeling. De nieuwe Golf is de eerste VW die stukken digitaler is geworden, wat dat betreft helemaal 2020 is. Met de VW ID.3 gaat het pas echt ver qua digitalisering en softwareafhankelijkheid. De voortekenen zijn niet bepaald gunstig. Het afleveren van auto’s met versoberde software is een zwaktebod, zeker aangezien dit aanvankelijk niet de bedoeling was. Het installeren van de juiste software belooft sysiphusarbeid te worden, aangezien dit de eerste keer een handmatige exercitie is. Over the air wordt pas later mogelijk.

Tesla verschilt hier wezenlijk van. Daar is het van meet af aan het bedrijfsmodel om de software verder te blijven ontwikkelen en over the air te updaten. Tesla heeft vooral problemen gehad met gebrekkige hardware, bepaalde onderdelen die te snel aan vervanging toe waren, of een achterblijvende bouwkwaliteit. Dat alles lijkt inmiddels behoorlijk op orde.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.