Dat biedt hoop voor de toekomst, want een solid state-accupakket maakt een elektroauto pas echt tot de betere auto.

Meer rijbereik, een compactere bouw, geen nood aan lithium. Dat is de kern van het solid state-accupakket. Ten opzichte van de huidige generatie accu’s kan de actieradius zomaar worden verdubbeld. Het is nieuwe techniek die al een tijdlang boven de markt zweeft, maar vooralsnog onvoldoende levensvatbaar is gebleken. Niettemin worden er slagen gemaakt. Toyota is met dergelijke accu’s bezig, net als tegenstrever Volkswagen. Ook Tesla voert doorlopend verbeteringen door, die voorlopig niet in de richting van solid state-accu’s lijken te wijzen.

Volkswagen heeft niet gekozen voor een solitaire handelswijze. In plaats daarvan hebben de Wolfsburgers zich ingekocht in QuantumScape, een Amerikaans bedrijf. In 2018 hebben de beide bedrijven een joint venture gevormd. Volkswagen heeft in totaal 300 miljoen dollar (245 miljoen euro) geïnvesteerd en heeft nu een aandeel van 20 procent in QuantumScape.

De eerste resultaten die QuantumScape heeft bereikt worden veelbelovend genoemd. Tegen 2024 verwacht QuantumScape de fabriek volledig te hebben opgetuigd, zodat een jaarproductie van 20 GWh wordt behaald. Overigens niet volledig door VW af te nemen.

Volkswagen heeft voorts ge├»nvesteerd in Northvolt, eveneens een accuproducent. Alles wordt in het werk gesteld om aan zoveel mogelijk accu’s te komen. Over een paar jaar is de gemiddelde VW immers een ev. (Via: autonews.com)

Beeld: Volkswagen Space Vizzion concept


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.