De elektrische suv van VW is nu officieel onthuld. Uiteraard zien we veel van de ID.3 in de ID.4 terug.

De Volkswagen ID.4 en ID.3 delen uiteraard dezelfde basis, het MEB-platform. Het is vast niet nodig om nogmaals te benoemen dat het om een onderstel gaat dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische aandrijflijnen. Aan de voorzijde zien we het ID-familiegezicht onmiskenbaar terug en ook hier heeft de D-stijl een grijze contrastkleur, de achterzijde oogt meer eigen. Het wat hoekige lijnenspel is kenmerkend voor het huidige VW. Vloeiende lijnen zijn niet en vogue. Het interieur komt uiteraard ook overeen met dat van de ID.3, zij het dat het erop lijkt dat hoogwaardigere materialen zijn gebruikt. Afhankelijk van de uitvoering is het centrale display 10 of 12 inch groot.

De Volkswagen ID.4 heeft een aandrijflijn die een vermogen levert van 150 kW (204 pk), met een bijbehorend koppel van 310 Nm. Van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in 8,5 seconden. Om het rijbereik niet moedwillig in te kunnen te perken, is de topsnelheid beperkt tot 160 km/u. Belangrijker is wellicht de grootte van het accupakket. Volkswagen geeft hier, net als bij de ID.3, het goede voorbeeld. Een opslagcapaciteit van 77 kilowattuur is ruim bemeten, het levert een rijbereik op van 510 kilometer (WLTP-norm). Bij een snellader kan met maximaal 125 kW worden opgeladen.

Als eerst zullen de De ID.4 1ST en ID.4 1ST Max worden geleverd. De eerste beschikt standaard over 20 inch lichtmetalen velgen, stoel-, stuur- en voorruitverwarming, sfeerverlichting in 30 kleuren, een achteruitrijcamera, klimaatregeling en een navigatiesysteem. Al wat in deze klasse standaard mag worden geacht. De ID.4 1ST Max overtroeft met 3D led-achterlichten, 21 inch lichtmetalen velgen, progressive steering, adaptive chassis control, exta geluidswerend glas en een head up display met augmented reality.

Er wordt hoog opgegeven van de luchtweerstand. De Cw-waarde van de auto is 0,28. Niettemin is de carrosserievorm net zo min als de grootte van de wielen ideaal te noemen. Een suv is geen efficiƫnte auto.

Het is de bedoeling dat de levering nog in 2020 van start gaat. Prijzen moeten nog bekend worden gemaakt.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.