Dat pakt prima uit voor de winstgevendheid van VW.

Analisten van zakenbank UBS hebben een Volkswagen ID.3 op de pijnbank gelegd. De elektrische VW is ontmanteld, want dat is de enige wijze om erachter te komen hoe een auto in elkaar steekt. Het resultaat stemt tot tevredenheid en toont aan dat Volkswagen heel goed doorheeft hoe een elektrische auto winstgevend kan worden gemaakt. Enige aanloopproblemen ten spijt, want met de productie ging het niet van meet af aan zoals het zou moeten en er is bovendien noodgedwongen veel tijd genomen om de software op een acceptabel niveau te krijgen.

De constatering is alsnog dat de auto trefzeker is gebouwd, haast als een ouderwetse Volkswagen zonder franje. Volgens UBS kan Volkswagen met dank aan het MEB-platform de concurrentie met Tesla prima aan, dit met dank aan een hoge energiedichtheid van het accupakket en spaarzaamheid als het op stroomverbruik aankomt. De brutowinst die Volkswagen per elektrische auto weet te behalen wordt ingeschat op 15 % en dat komt vrijwel overeen met wat gebruikelijk is voor fossiele modellen. De Volkswagen ID.3 is tot nog toe de meest serieuze poging van een traditionele autobouwer om een geloofwaardige elektrische auto te bouwen, aldus UBS. Uiteraard komt het buitengewoon goed uit dat het MEB-platform voor eindeloos veel modellen gebruikt kan worden, zodat veel schaalvoordeel wordt behaald.

Volkswagen schat in dat in het huidige jaar 6 tot 8 procent van alle auto’s die het verkoopt, volledig elektrisch zal zijn. (Via: bloomberg.com)

Beeld: Volkswagen ID.3, omringd door verschillende exemplaren van de uitlopende e-Golf


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.