Kalm en beheerst rijden, zorgt ervoor dat op één volle acculading een aanzienlijke afstand kan worden afgelegd. Dat vergt wel bepaalde eigenschappen van de bestuurder.

De Volkswagen ID.3 is de auto die alweer een paar jaar lang de belofte van eigenhandige verandering van de ev-markt in zich bergt. Het is de bedoeling de levering in september van start te laten gaan, nu zo ongeveer (als de softwareproblemen althans voldoende zijn overwonnen).

Intussen is VW nog altijd bezig met een subtiel marketingoffensief. Geef ze eens ongelijk, het is zaak om het publiek de auto niet te laten vergeten. Naar blijkt kan de Volkswagen ID.3 behoorlijk spaarzaam omgaan met energie, iets dat sowieso mag worden geprezen. In handen van de geoefende Felix Egolf – wonderlijk genoeg geen pseudoniem – werd een vrij behoorlijke afstand afgelegd. De beste man is uit het juiste hout gesneden, getuige de uitspraak: “Die Entschleunigung tut gut. Sie macht den Kopf frei.” (Onthaasting doet veel goeds. Het hoofd wordt erdoor leeggemaakt.)

Met een volledig opgeladen accupakket ging het van de fabriek in Zwickau (Oost-Duitsland) naar Schaffhausen (Zwitserland). Een afstand van 531 kilometer. Dit werd gedaan met een Volkswagen ID.3 met het middelgrote accupakket, met een bruikbare capaciteit van 58 kWh. Een eenvoudig rekensommetje leert dat het gemiddelde verbruik onder de 11 kW/100 km moet blijven om dit te halen. Er werd niet getrukeerd. De ventilatie bleef aanstaan, evenals de dagrijverlichting. Er is zelfs sprake van extra gewicht in de vorm van een cameraman en bijbehorende apparatuur.

Lang verhaal kort, Egolf heeft het gehaald. Ruim was het niet, de laatste tien kilometer moest worden afgelegd met 2 % resterende accucapaciteit. Rustig rijden, goed anticiperen, bergop het tempo wat laten terugzakken en vooral de opgebouwde snelheid zoveel mogelijk behouden. Dat is zo ongeveer het belangrijkste gebleken. De ID-hypermiler is uitgekomen op een gemiddelde snelheid van 56 km/u. Zo nu en dan werd de auto in neutraal gezet, om zo min mogelijk snelheid te verliezen (zouden hiervoor geen paddles zijn, of een bij VW gangbare stand van de transmissie die de auto laat zeilen?).

Nu maar afwachten wanneer de levering van de Volkswagen ID.3 van start gaat.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.