Plannen om een Golf met een stekkeraansluiting op de markt te brengen heeft de autobouwer uit Wolfsburg al in 2008 wereldkundig gemaakt. Een productieversie van deze zogenaamde plug-in hybride bleef echter uit, en tot nu toe zijn het nog enkel prototypes en kleinschalige testvloten. Het zit er echter wel aan te komen. Nog dit jaar zal er een Golf PHEV gepresenteerd worden.

Bronnen melden dat er op de autosalon van Parijs, die in september begint, wederom een studiemodel zal worden onthuld die over hybrideaandrijving beschikt en de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden op een 108 pk sterke elektromotor. In EV-modus zal de auto ongeveer 50 kilometer kunnen afleggen, waarna een 1.4-liter viercilinder de aandrijving overneemt en het accupakket weer oplaadt. De CO2-uitstoot bedraagt 46 g/km, maar het is de vraag of deze cijfers ook voor het productiemodel gelden.

China gaat ze bouwen
Hoewel de auto dit jaar nog wordt onthuld zal de productie niet eerder beginnen dan 2014. Een jaar later zullen de eerste exemplaren aan klanten worden uitgeleverd. De productie moet plaatsvinden in China, waar vanaf 2018 -als er op grote schaal wordt gebouwd- jaarlijks 100.000 stuks van de band moeten zoeven. AutoExpress heeft onlangs met een prototype van de plug-in hybrid op basis van de huidige Golf mogen rijden, en noemt de rij-ervaring “indrukwekkend”, omdat de auto onder de meeste omstandigheden als een volwaardige EV aangemerkt kan worden.

Komt er ook ooit een volledig elektrische Golf? Dat vertelt Wouter in deze rijtest met de Golf blue-e-motion.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

In 2015 al ja!!? Rijden we dan nog wel auto’s? Belachelijk zoethoudertje van VAG.

@desoper: Een hybride lijn ontwikkelen kost veel tijd. Alleen had ik van een concern als VAG wel al eerder iets verwacht.. Tot nu toe lopen de Japanners keihard voor.

@widodh: Ik denk daarom dat het slimmer zal zijn van VAG om direct een full-electric auto te ontwikkelen. Die voorsprong halen ze toch niet meer in. Ik ben sowieso een tegenstander van Hybride voertuigen. Door velen omschreven als het beste van twee werelden maar in mijn ogen het slechtste van twee werelden:

-Nog meer bewegende delen, waardoor mechanische verliezen en slijtage na een aantal jaren.
-Extra gewicht en plaats door accu’s en elektro-motoren waardoor minder laadvermogen, laadruimte en stuurgedrag.
-Vermogensafname van en milieuvervuiling door de accu’s, al geldt dit natuurlijk ook bij elektrische auto’s.

Deze nadelen wegen in mijn ogen niet op tegen het WERKELIJKE (dus niet volgens de testcyclus) voordeel in verbruik. De hybride’s zoals wij ze het meeste zien rijden lopen dan ook op subsidie ipv brandstof.

@desoper: Ik ben ook helemaal pro-EV, dus daar zitten we op één lijn.

Wel snap ik goed dat voor sommige mensen en gebruik een volledig elektrische auto niet haalbaar is. Hoe vaak ik mensen niet spreek die zeggen “Hij MOET Zuid-Frankrijk halen!” Dat is nu eenmaal de waarheid.

Ik weet zeker dat ik aan de 480km (~370km real-life) voor 99% van mijn ritten voldoende range heb.

Back on-topic, ik denk dat VAG de boot hier een beetje aan het missen is. BMW komt al redelijk snel met de i3 en i8 en ook Mercedes timmert hard aan de weg met de E-Cell (Tesla technologie!)

@widodh: 370km zou voor mij ook genoeg zijn. Lijkt mij trouwens sterk dat mensen die naar Zuid-Frankrijk oid gaan, dit plotseling beslissen/te horen krijgen. Voor een vakantie-ritje kun je je EV echt wel een weekje ruilen met de diesel van bijvoorbeeld een familielid.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.