Met de Golf GTE lanceert Volkswagen later dit jaar zijn eerste plug-hybride. De auto heeft een gezamenlijk piekvermogen van 150 kW/204 pk en maximaal 350 Nm koppel. Dankzij een CO2-uitstoot van 35 g/km komt de GTE in aanmerking voor 7% fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik.

De nieuwe Volkswagen Golf GTE is voorzien van een 110 kW/150 pk sterke 1,4-liter TSI-benzinemotor die optimaal samenwerkt met een elektromotor van 75 kW/102 pk. Een zestraps DSG-transmissie is standaard. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion-accu met een capaciteit van 8,8 kWh.

In ‘e-mode’ kan de Golf GTE een afstand van maximaal vijftig kilometer volledig elektrisch rijden. De ‘elektrische’ maximumsnelheid bedraagt 130 km/uur. Omdat de CO2-emissie van de Golf GTE is vastgesteld op slechts 35 g/km, geniet de zakelijke rijder een fiscale bijtelling van slechts 7 procent, zonder op prestaties in te leveren. De auto sprint in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 217 km/u. De theoretische actieradius bedraagt 939 kilometer.

Het uiterlijk van de GTE is geïnspireerd op dat van de Golf GTI en de e-Golf. De GTE is direct herkenbaar aan de prominente led-dagrijverlichting in een C-vorm. Waar de GTI is voorzien van rode accenten, draagt de Golf GTE ze in het blauw – bijvoorbeeld de doorlopende bies in grille en koplampen.

Binnen afzienbare tijd maakt Volkswagen de Nederlandse prijzen, de standaarduitrusting en overige besteldetails bekend. De Golf GTE beleeft zijn wereldpremière in maart op de Autosalon van Genève en wordt in september op de Nederlandse markt verwacht.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.