Op 4 september onthuld Volkswagen de zevende generatie van de Golf waarmee de traditie na 38 jaar en ruim 29 miljoen exemplaren wordt voortgezet. En langzaam druppelen details rondom de bestseller van VW binnen.

Zo wordt de nieuwe Golf vijf centimeter langer, een fractie lager alsook eens stukje breder. Omdat de Golf 7 op het MQB-platform (modulair platform voor dwarsgeplaatste motoren) staat, die we al kennen van de Audi A3, kon het gewicht met 100 kg gereduceerd worden. Iets dat ongetwijfeld bijdraagt aan de uitstoot van de BlueMotion-variant, waarvan nu bekend is geworden dat deze opvallend laag uitkomt.

85 gram
Als de geruchten kloppen wordt de Golf 7 BlueMotion aangedreven door een 105 pk sterke 1,6 liter viercilinder TDI. Deze dieselmotor in combinatie met het aangepaste uiterlijk waardoor de luchtweerstand afneemt – er wordt gesproken over een Cw-waarde van 0.274 – zorgt voor een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer. Zuiniger dan een Polo BlueMotion en met dit getal duikt de Golf vier hele grammen onder de uitstoot van de Toyota Prius.

Verbruik
De BlueMotion-variant zal voor zakelijke rijders ongetwijfeld de meest interessante optie worden. De auto valt in Nederland immers in het 14% bijtellingstarief. Wie deze variant van de Golf 7 niet zakelijk rijdt, kan in ieder geval profiteren van vrijstelling van wegenbelasting voor -maximaal- twee jaar. Het verbruik zou op papier uitkomen op 3,2 liter per 100 kilometer.

Eind september beleefd de Golf 7 zijn publieksdebuut op de Autosalon van Parijs. Naast een scala aan motorvarianten voor de drie- en vijfdeursversie komt er in 2015 ook een versie met elektroaandrijving.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.