De showroom boet aan belang in, terwijl het internet van onschatbare waarde wordt geacht. Volkswagen hangt het Tesla-model aan.

Nauwelijks nog tussenkomst van “verkoopadviseurs”, lui in een pak en met de haren strak naar achteren gekamd. Iedereen die één van de ID-modellen van Volkswagen wil kopen, kan gewoon terecht op internet. Daar valt de auto naar wens samen te stellen en kan de order worden geplaatst, iets dat akelige gelijkenissen vertoont met de werkwijze van Tesla.

Het gemiddelde dealerbedrijf wordt niet onmiddellijk geliquideerd, maar wordt geacht dienstverlenend op te treden; zorg dragen voor de aflevering en beantwoording van alle mogelijke vragen. Niet geheel onbelangrijk, de verkozen dealer ontvangt commissie na aankoop van de ev. Over de prijzen beslist het hoofdkantoor van Volkswagen, wat prijsstunten lijkt uit te sluiten. Het scheelt overigens ook het verplicht moeten inkopen van auto’s, om die in afwachting van kopers in de bedrijfsvoorraad op te nemen. Is deze dwang van de importeur eenmaal weggevallen, dan ontstaat de nodige financiële verlichting.

Het is een kwestie van afwachten om erachter te komen of dit daadwerkelijk leidt tot een wezenlijke verandering voor aspirant-kopers. We hopen erop dat de levering van de Volkswagen ID.3 na de zomer van start gaat, in afwachting van deugdelijke software is de productie al geruime tijd geleden begonnen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.