VW en Siemens waarschuwen voor fietsers
Auto’s die vooruit kunnen kijken en de bestuurder van zinvolle informatie voorzien.

Dit lijkt een treffend voorbeeld te zijn van het internet der dingen (the internet of things). Als de noodzaak wordt ingezien kan ieder denkbaar voorwerp het net op, wordt er gecommuniceerd en leidt dit tot intelligenter handelen. Hoewel wifi volstaat voor Volkswagen en Siemens. Met Car2X-technolgie kunnen auto’s ver vooruit kijken, veel verder dan de bestuurder kan. Er wordt gebruik gemaakt van WLANp, wat als volgens Volkwagen de nieuwe standaard moet worden voor vehicle to anything-toepasssingen.

Er kan onder andere worden gecommuniceerd met verkeerslichten. Zodat de auto weet of de stoplichten op rood staan, of de lichten juist groen zijn en er kan worden doorgereden. Zo is het mogelijk om advies te geven over de snelheid die het beste aangehouden kan worden. Ook voor potentieel gevaarlijke kruisingen, vol fietsers en voetgangers wordt gewaarschuwd. Als de kruising ten minste van sensoren is voorzien. Het is evenwel niet duidelijk of een dergelijk systeem in een stad als Amsterdam naar behoren functioneert, met een haast buitensporig aantal bromfietsers, fietsers en voetgangers. Ook zou een stortvloed aan waarschuwingen de bestuurder wel eens kunnen afleiden, het is dus niet evident dat er een bijdrage wordt geleverd aan de verkeersveiligheid.

Dit is een bescheiden stap voorwaarts naar de zelfrijdende auto. De bestuurder krijgt slechts een aanbeveling en hoeft zich hier niet aan te houden. Hoewel er natuurlijk wel gewerkt zou kunnen worden met een gaspedaal dat gaat trillen, als signaal aan de bestuurder dat er gas terug moet worden genomen.

Binnen het concern bestaat er al langere tijd een voorliefde voor het stoplicht. Ook Audi is bezig geweest met stoplichtherkenning.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.