Volkswagen belooft ons al jaren een elektrische variant van de Golf. Nu is het eindelijk zover, dit is ‘m namelijk.

Ruim twee weken voor zijn onthulling op de Salon van Genève lekken de eerste afbeeldingen uit van de e-Golf. Van buiten wijkt hij nauwelijks af van de reguliere Golf 7, louter de bumpers zijn anders (lees: meer gestroomlijnd) en achter het tankklapje gaat de aansluiting voor de stekker schuil. Verder is het een vijfdeurs Golf zoals we hem kennen. Doodnormaal dus.

Niets is nog officieel, maar we hebben al een aantal specificaties van de e-Golf te pakken. De voorwielen worden aangedreven door een 115 pk en 270 Nm sterke elektromotor, gevoed door een lithium-ion accupakket van 26,5 kWh. Hiermee zou volgens de Europese testcyclus een range van 175 km mogelijk zijn. Net even iets meer dan zijn voornaamste concurrenten, de Nissan Leaf (+/- 150 km) en de Ford Focus Electric (160 km). Renault heeft met de ZOE overigens de betere kaarten in hand, die komt namelijk 210 km ver op een acculading als we de NEDC-test aanhouden.

Accelereren naar 100 km/h gaat in 11,8 seconden en de topsnelheid is normaal gesproken begrensd op 135 km/u. Wie echter de Eco-stand selecteert krijgt de elektro-Golf op maximaal 120 km/u. Dan is er nog de Range-modus waarbij de pret al bij 95 km/u stopt om maar zoveel mogelijk stroom te besparen. Tevens zijn de airco en radio dan uitgeschakeld.

Afhankelijk van het stroomnet is de accu in 5 tot 7 uur aan de stekker weer vol (240V, Level 2). Het gewicht van de e-Golf zou 250 kg hoger uitvallen ten opzichte van zijn ICE-broers.

UPDATE 22-08-2013:
De e-Golf zal zijn wereldpremière beleven op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Weer zo’n auto die de EV een slechte naam gaat geven. Niemand zit te wachten op een bereik van ‘theoretisch’ 175 km en dus onder reeële omstandigheden 140 km en bij koud weer 100 km. Dan kun je met goed fatsoen niet meer dan 45 km heen en 45 km terug zonder met de billen te moeten gaan knijpen. Als merk moet je gewoon pas een full EV op de markt brengen als die minimaal 300-400 km op een acculading kan halen, zoals Tesla dat doet, of anders niet. Ja, zo’n bereik kost op dit moment nog behoorlijk wat. Maar op halfzachte auto’s als de Golf-EV zit niemand te wachten. En dan vraagt Volkswagen zich straks af waarom die Tesla zo goed verkoopt en hun elektrische Golf niet…

@mattraket: Inderdaad! Van de 26.5kWh is er waarschijnlijk maar 90% beschikbaar, dus 23kWh.

Een EV gebruikt zo’n 200Wh/KM, maar in de winter kan het al zo 220Wh/KM zijn bij 120km/h, dus dan kom je uit op 108km bereik, wauw! Dan red ik net Breda…

Deze auto is er vast gewoon om straks te kunnen zeggen dat EV’s niet werken en ze de stekker er uit kunnen trekken.

Ook heeft hij dus geen snellaad mogelijkheid en geen 3-fase laden. Behoorlijk onbruikbaar.

@widodh: Ik moet trouwens mijn woorden terug nemen! De foto toont dat deze auto met de Type 2 Combo kan worden geladen.

Dat zou wijzen op snellaad mogelijkheden. Dat is dan wel weer mooi. Helaas zijn alle snelladers in Nederland CHAdeMO 🙁

@mattraket: en dan heb jij het alleen nog maar over de range, kijk eens naar de prestatie’s 11,8 sec. naar de 100 is voor een EV belachelijk traag.

@mattraket: Als je een 5 serie niet met een Golf zou vergelijken moet je een Model S ook niet met een Golf vergelijken. Zou ik iig denken.

@ Aldous: De vernieuwde Leaf heeft ook een “theoretische” range van 175 km. 😉

Sterker nog, ik leest net op jullie concurrent (Autoweek) dat de nieuwe Leaf 230 km kan doen volgens de nieuwe specs. 🙂

@autogek123: Ik heb de huidige Leaf aangehouden, qua specs. 🙂

@aldous: Waarschijnlijk zal de E-Golf ongeveer tegelijketijd op de markt komen met de vernieuwde Leaf. Dus zou het netjes (en volledig) zijn als je die 2 vergelijkt. En dan loop VW alweer achter met hun ” Voorsprong door techniek”. 😉

@autogek123: Ehh, dat is Audi.

@FelixF: lol. Sorry. Foutje bedankt 😉 . Ach VW, Audi, zelfde baas, zelfde gedachte. Hi hi.

@aldous: ik zou dat ook vermelden dat de nieuwe leaf, een groter bereik heeft.
Dat is toch wat men morgen gaat kopen als een leaf.

Het probleem met de huidige EV’s is dat autoconstructeurs auto’s van € 15.000 proberen verkopen voor €35.000 i.p.v. auto’s van € 60.000 voor € 80.000.

Maak eens een Audi A6 e-tron met een accu van 60 kWh, elektromotoren voor en achter van 2 x 200 kW en een prijskaartje van 90.000 euro. Wedden dat hij verkoopt als zoete broodjes aan het publiek dat nu een S6 of A6 3.0 BiTDI rijdt!

@ceessss: denk dat je helemaal gelijk hebt

Wat een reacties zodra het om een golf gaat.

Dit is eigenlijk een slecht ontworpen EV.
Het is gewoon een omgebouwde golf, met een slechte EV-efficientie.

@jehannus: een andere mogelijke verklaring voor de vele reacties is dat dit artikel van Groen7 is ‘geplugged’ op Autoblog.

Mijn reactie ging erom dat het weer over VW gaat en dus gelijk beter is en onjuiste informatie gegeven wordt. Als deze uit komt is de Leaf ook in geupdatete versie te koop ( al te koop in buitenland). En die is dan alweer sprong naar voren gegaan.

Hetzelfde is altijd dat gezeur over die Slowmotions. Zij stoten meer CO2 uit en zij. Langzamer bij de 100 dan een Prius. MAAR ZE ZIJN ZOVEEL BETER!!!!!!! ( volgens de autoblog dan). 😛

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.