Volkswagen Golf 7 GTE
Range anxiety gaat steeds meer tot het verleden behoren. Elektrische auto’s moeten de markt veroveren, en wel met een actieradius van 500 tot zelfs 600 kilometer.

Volgens VAG hoofd aandrijflijnontwikkeling Dr Heinz-Jakob Neusser moeten deze cijfers tegen het jaar 2020 haalbaar zijn. De plug-in hybride technologie die zij bij Volkswagen hanteren is slechts een opstapje naar een volledig elektrische toekomst. Door de capaciteit van de accu’s steeds verder te verhogen, wordt de verbrandingsmotor overbodig.

De ontwikkelingen op het gebied van de verbrandingsmotor nemen nog maar kleine stappen. Gebaseerd op een oud principe, is hier nog maar weinig voordeel te behalen. Accutechnologie, daarentegen, neemt enorme sprongen. Volkswagen laat hun volgende stap zien in 2015/2016 met een capaciteit toegenomen tot 36-37 ampère-uur (Ah) en met 60 Ah in het vooruitzicht, waarmee de actieradius toereikend wordt voor de meeste bestuurders.

Echter, de beperkende factor blijft de laadinfrastructuur. Deze moet niet alleen dekkend zijn, maar ook nog eens voldoende vermogen leveren om de accu’s met een hoge capaciteit rap te kunnen laden. Met de 3,6 kW uit het stopcontact thuis duurt dit veel te lang. Pas met een watergekoeld laadsysteem van 80 kW komen we ergens. Er wordt hard aan gewerkt om dit te realiseren, maar tot die tijd is plug-in hybride rijden — en waterstofauto’s — een mooie tussenstap.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Over zes jaar een verwachtte range die een Model S nu gewoon heeft.

Theoretisch verbruik is iets anders dan praktijk verbruik, een Model S haalt bij normaal rijden iets van 350 km?

Als een elektrische auto een batterijlader heeft met een vermogen van 22kW, dan kan in één uur tijd voor een afstand van 100 kilometer geladen worden.
Wanneer deze e-auto ook nog bij dips in het Net kan terug leveren (V2G) dan komt dit de stabiliteit, rendement en betrouwbaarheid van het Net ten goede.
Veel laatpunten aangesloten op een Intern Smart Grid op je werk en bij bedrijven zal het elektrisch rijden stimuleren en mogelijk maken.
Wie gunt dit zijn werkgevers?

Een Tesla model s heeft onder praktijkomstandigheden in Noorwegen al bewezen 450 km te kunnen halen.
Wat als je er lichtere electromotoren opzet zodat je gewoon goed meekomt, dus in 10 seconden naar de 100 km/uur en een top van 170 kmh. Wellicht is die 600 km range nu al te halen.

“maar tot die tijd is plug-in hybride rijden — en waterstofauto’s — een mooie tussenstap.”

Of je koopt een Model S. Dan heb je al die genoemde nadelen niet. Zij zijn al zover qua laad-infrastructuur.
Snelladers everywhere en thuis nog steeds in 3 uurtjes geladen (doe je toch s’nachts dus who cares).

Op de snelweg, 100 rijdend heb ik al 463km gehaald met 7km in de batterij over toen we bij de SuperCharger aankwamen. Gedaan voor de leut (want normaal rijd ik sneller). Gewoon om uit te proberen.

Wie gaat er een waterstofpompstation a raison de 2 miljoen bouwen “wellicht als tussenstap”..?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.