bio-LNG in Wijster
Nog deze maand gaat er in het Drentse Wijster een pilot van start om op kleine schaal bio-LNG te produceren.

Het gaat om een project van Rolande LNG, die een samenwerking aangaat met Attero en GtS om vloeibaar biogas te produceren. “Met dit onderzoek willen wij laten zien dat het technisch mogelijk is ook op kleinere schaal rendabel bio-LNG te produceren,” aldus Fred Schouten, directeur van Rolande en Iveco Schouten.

Uniek project

Werd tot nu toe de meeste bio-LNG door Rolande uit Engeland gehaald, straks produceren ze met de nieuwe pilot in Wijster zo’n 1.550 ton per jaar, voldoende om 55 trucks een jaar lang op te laten rijden. Via een Drentse Green Deal is 149.500 euro beschikbaar gesteld voor het project dat het op kleinere schaal produceren van vloeibaar biogas voor de transportsector mogelijk moet maken. Schouten: “Als de pilot succesvol blijkt, kan dat een flinke impuls betekenen voor het gebruik van biogas in de duurzame mobiliteit.”

Samenwerking

Het project is een samenwerking tussen Rolande, Attero en Gas Treatment Services en heeft een looptijd van één jaar. Op de locatie Wijster van afvalverwerker Attero is de bouw van een mobiele opwerkingsinstallatie voor de productie van bio-LNG vorige maand gestart. Het bio-LNG wordt geproduceerd uit 4 miljoen kuub stortgas en biogas (afkomstig van vergisting van organisch restmateriaal bij Attero) en na reiniging en afkoeling, vloeibaar gemaakt. GtS leverde hiervoor de mobiele opwerking- en afkoelingsinstallatie. Het project heeft een positieve business case op basis van een inkoopprijs van bio-LNG voor 0,55 euro per kg, waarbij voor het biogas 0,23 euro per kuub kan worden betaald.

CO2 reductie in transport

Na afkoeling wordt het vloeibare biogas afgenomen door (bio-)LNG exploitant Rolande en ingezet als milieuvriendelijke brandstof voor het zware wegtransport door Iveco Schouten. “Er rijden op dit moment iets meer dan honderd vrachtwagens op LNG, met name in de distributiesfeer. (Bio-)LNG is het enige duurzame en economische alternatief voor diesel in het zware wegtransport. Als het in Wijster geproduceerde bio-LNG gemengd wordt met LNG, dan kunnen 110 trucks een CO2-reductie realiseren van meer dan 50% ten opzichte van de huidige dieseltrucks. En niet te vergeten een veel lagere uitstoot van fijnstof en een significante geluidsreductie,” zegt Schouten.

Flexibiliteit

De nieuwe installatie heeft nog een groot voordeel; de pilot maakt het mogelijk dat het door Attero geproduceerde biogas opgewerkt en afgezet kan worden in periodes dat er minder gas ingevoed kan worden op het aardgasnet. Het vloeibare bio-LNG wordt namelijk niet ingevoed, maar getransporteerd per tankauto. Voor Attero betekent dit extra flexibiliteit in de biogasproductie. En voor Rolande betekent het dat ze zelf de hand hebben in de productie van bio-LNG en niet meer afhankelijk van het aanbod van bio-LNG in Engeland. “Onze doelstellingen om het zwaardere transport te verduurzamen via (bio-)LNG komt hiermee nog een stuk dichter binnen handbereik.”


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.