Wagenparkverzekeringen zijn veelal niet aangepast aan het gebruik van elektrische auto’s, zegt Mario Maas, directeur van Wagenpark Verzekering BV. Aanpassing is volgens Maas nodig want het risicoprofiel van elektrische auto’s is anders dan die van conventionele auto’s.

In de voorwaarden van wagenpark- en garageverzekeringen wordt er niet of nauwelijks gerept over elektrisch vervoer en het risicoprofiel dat hieraan is verbonden. En dat verbaast Maas toch enigszins. Want een elektrische auto kent alleen door het gebruik van accu’s andere ‘gevaren’. Zo accelereert een elektrische auto veel sneller dan een conventionele auto. “Een bestuurder moet zich dit goed realiseren en zich erop instellen. Zo niet dan is de kans op een ongeluk meer dan gemiddeld aanwezig”, aldus Maas.

Het gewicht van de batterijen kan bovendien tot gevolg hebben dat de remweg langer is vergeleken met ‘gewone’ auto’s. Hoewel dit nergens is bewezen, zouden bestuurders zich dit moeten realiseren volgens Maas. Nog zo’n punt: de elektrische auto is bij lage snelheden muisstil. “Uit onderzoeken verricht door het Amerikaanse Department of Transportation is gebleken dat bij parkeer- en uitrijsituaties het aantal ongevallen met elektrische auto’s ongeveer 50% hoger ligt dan het aantal ongevallen met conventionele auto’s. Oppassen dus.”

Dan is er nog de ‘zorg’ of de hulpdiensten voldoende zijn toegerust op incidenten met elektrische auto’s. Zijn ze bekend met de technische specificaties van een elektrische auto? Zijn ze op de hoogte hoe moet worden gereageerd in bepaalde situaties na een ongeval? Denk bijvoorbeeld aan brand, het uitzagen van de inzittenden van een elektrische auto of als de auto te water geraakt?

Crash Recovery Systeem
Mario Maas weet dat veel brandweervoertuigen tegenwoordig zijn uitgerust met de Mobiele Data Terminal waarin het Crash Recovery Systeem is ingebouwd. Met dit systeem kan de brandweer op basis van het kenteken of het type auto de technische specificaties opvragen. Maas: “Maar lang nog niet alle brandweerwagens zijn hiermee uitgerust. En met alle bezuinigingen die op ons afkomen, ben ik benieuwd of dat überhaupt gaat gebeuren.”

Al bovengenoemde zaken doet Maas zijn klanten adviseren om toch vooral het thema met de verzekeraar te bespreken. Een werkgever of bijvoorbeeld een leasemaatschappij kan bovendien een sturende rol spelen door rijvaardigheidstrainingen uit te breiden met kennis over elektrische auto’s en het risicoprofiel dat hieraan is verbonden.

Thuislaadsysteem
“En natuurlijk moeten rijscholen een bijdrage leveren aan het bewustwordingsproces bij beginnende bestuurders door extra aandacht te geven aan het risicoprofiel van een elektrische auto”, aldus Maas. Overige punten die volgens hem bespreekbaar moeten worden gemaakt met een verzekeraar zijn: het eigen risico, de pechservice, vergoedingen voor eventuele schade aan het thuislaadsysteem, de nieuwwaarderegeling bij diefstal van het voertuig en de aansprakelijkheid.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.