Zonder hinder, vertraging of last van gladheid op de fiets comfortabel naar het werk, terwijl autoforenzen door sneeuwval moedeloos moeten aansluiten in kilometerslange files. De ontwikkeling van verwarmde fietspaden maakt deze nieuwe fietstoekomst mogelijk, zo blijkt uit de onlangs verschenen nieuwe editie GO!Mobility van RAI Vereniging.

Koeler in zomer, warmer in winter
Dit initiatief is afkomstig van advies- en ingenieursbureau Tauw, dat op dit moment met diverse gemeenten en de provincie Utrecht in gesprek is om de mogelijkheden van sneeuw- en ijsvrije fietspaden te inventariseren. Volgens Marcel Boerefijn, projectleider bij Tauw, is het de bedoeling om hierbij gebruik te maken van ‘Warmte Koude Opslag (WKO). Met behulp van een zogeheten ‘asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven en omgekeerd. Met als resultaat koeler asfalt in de zomer en warmer asfalt in de winter.

“Deze combinatie van systemen is op zich niet nieuw”, zegt Boerefijn. “Veel gebouwen maken gebruik van WKO en soms wordt een klein deel van een nabijgelegen parkeerplaats of weg hier op aangesloten als asfaltcollector. Wel uniek is de toepassing voor lange fietspaden. Dus niet een klein stukje voor een gebouw maar een heel traject.”

Minder fietsongevallen
Hij legt uit dat de positieve praktijkervaringen de belangrijkste drijfveer vormden om dit principe op fietspaden te projecteren. “Het verhoogt het fietscomfort, voorkomt veel ongevallen en leidt er toe dat meer mensen bereid zijn de fiets te pakken. We zijn nu bezig de pro’s en eventuele contra’s van Warmte Koude Opslag onder fietspaden nauwkeurig in kaart te brengen en antwoord te krijgen op vragen als: is het technisch haalbaar en voldoende effectief bij zware vorst en/of sneeuwval, wat zijn de kosten en baten, hoe duurzaam is het systeem, hoe zit het met vergunningen (bijv. de waterwet), en wat zijn de aandachtspunten in de gebruiksfase?”.

Minder strooizout
Naast de eerder genoemde punten noemt Boerefijn als bijkomend voordeel de vermindering van het gebruik van strooizout, waardoor grondwater verzilt. “Als het glad is moet een strooiwagen al gauw enkele keren per dag uitrukken om een fietspad sneeuwvrij te houden. Dat kost uiteraard veel geld. En dan blijkt strooien van fietspaden ook nog eens minder effectief te zijn dan autowegen, omdat het zout eerst goed moet worden ingereden. Dat lukt niet echt met dunne bandjes en een lage fietsintensiteit.”

Lagere exploitatiekosten
Boerefijn geeft aan dat de invoering van een WKO-systeem eveneens in de papieren loopt. “Maar het is natuurlijk vooral de terugverdientijd die telt. Het gaat immers om een eenmalige investering. Wij verwachten dat de exploitatiekosten uiteindelijk lager zullen uitvallen dan bij strooien. En dan heb ik het nog niet over de extra kosten die ongevallen met zich mee brengen. Statistieken laten zien dat 5 tot 10 procent van de fietsongevallen is toe te schrijven aan gladheid.”


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een eenmalige investering enkel? Dit heeft geen onderhoud nodig? Geen aansturing en/of controle?

Een tof idee, dat zeker, maar ik ben benieuwd naar de haalbaarheid.

WKO wordt overigens ook door veel datacenters gebruikt.

Tsja. Als je het in een fietspad stopt, kun je het ook in de snelweg stoppen he…
Zou ongelukken, en dus miljoenen of zelfs miljarden aan directe en indirecte schade schelen…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.