ZF Versnellingsbak
Vooralsnog moeten elektrische auto’s het doen zonder meerdere voorwaartse versnellingen, daar komt volgens versnellingsbakfabrikant ZF echter verandering in.

De fabrikant werkt namelijk aan een tweeversnellingsbak voor EV’s en aan WardsAuto vertelt James Potter van ZF dat we in de toekomst zelfs drie- of vierversnellingsbakken kunnen verwachten. Dankzij het enorme koppel dat bij een elektromotor vanaf stilstand voorhanden is, kun je prima zonder versnellingsbak, toch is volgens ZF zo’n 20 procent energiebesparing te winnen met gebruik van versnellingen. Dat er momenteel geen bakken voor elektrische auto’s zijn heeft overigens ook met het koppel te maken, een conventionele versnellingsbak zou niet goed werken in combinatie met een elektromotor. Tesla zou nog getest hebben met een Model S met twee voorwaartse versnellingen, maar de bak bleek niet duurzaam en betrouwbaar genoeg.

Volgens Potter hoeven we overigens niet meer dan drie of vier versnellingen te verwachten voor elektrische auto’s, daarnaast ziet hij alleen heil in versnellingsbakken voor auto’s die veel buiten de stand zullen rijden. Voor stadsgebruik kun je volgens hem prima toe zonder meerdere versnellingen, het is juist bij hogere snelheden dat de motor efficiënter kan werken wanneer een andere eindoverbrengingen word gekozen.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Tesla heeft in het begin van de Roadster productie geprobeerd met een 2 versnellingsbak snelheid en efficiëntie te combineren, maar de versnellingsbak was niet opgewassen tegen het enorme koppel van deze auto.

Tesla lost het in de P85D weer op door de tweede motor een andere gearing te geven.

Zo heb je toch weer een soort van versnellingsbak, maar dan anders.

De brammo empulse, een elektrische moto gebruikt ook zelfs een 6 traps versnellingbak. Gedeeltelijk voor de efficientie maar toch voornamelijk voor het gevoel had ik de indruk.

Is CVT geen oplossing voor elektromotoren? Zomaar een (niet onderbouwd) idee…

@Esprit_de_Flandre: Er is een reden dat CVT’s niet meer gebruikt worden. Audi heeft lange tijd de Multitronic CVT bak gehad. Een fantastische bak (smooth ride galore) maar kon in zijn laatste variant *slechts* rond de 400Nm koppel hebben.

Een Tesla Roadster of Model S zou een CVT na één keer “gas geven” al compleet in de vernieling helpen 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.