Ballast Nedam IPM bouwt het eerste verplaatsbare productie- en vulstation voor duurzame waterstof in Nederland. Het station zal op verschillende plaatsen in de regio Eindhoven ingezet worden. Het nieuwe station krijgt een productiecapaciteit van circa 70 kg waterstof per dag, voldoende voor ongeveer 10 voertuigen of 2 bussen.

De flexibiliteit van een verplaatsbaar waterstofstation past in de huidige, vroege ontwikkelingsfase van waterstof als energiedrager. Er zijn op dit moment twee tankstations voor waterstof in Nederland, wereldwijd loopt het aantal in de richting van 250 waterstofstations. Het Nederlandse verplaatsbare productie- en vulstation wordt gebouwd in opdracht van het Vlaams-Nederlandse WaterstofNet, met de opdracht is een bedrag van circa € 1 miljoen gemoeid.

WaterstofNet is een interregionale organisatie, opgericht om de regio Vlaanderen en Zuid Nederland uit te bouwen tot een vooraanstaande waterstofregio in Europa. Zo coördineert WaterstofNet binnen het Interreg-programma ‘Vlaanderen-Nederland’ een demonstratieprogramma van 14 miljoen euro, waarbij gefocussed wordt op duurzame waterstof en op vroege markten (martitiem, logistiek, openbaar vervoer). Door samenwerking met bedrijven en kennisinstellingen ontwikkelt WaterstofNet innovatieve en early market-toepassingen van duurzame waterstoftechnologie. Na de grootste brandstofcelplant op restwaterstof ter wereld in Antwerpen en het waterstoftankstation in Vlaanderen is dit tankstation voor Zuid-Nederland een derde essentieel innovatietraject.

Waterstof wordt algemeen gezien als de ultieme duurzame brandstof van de toekomst. Het kan gebruikt worden als rechtstreekse brandstof voor verbrandingsmotoren óf als brandstof voor elektrische voertuigen, door waterstof via brandstofcellen met 50% rendement om te zetten in elektriciteit. Vooral deze laatste methode levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van elektrisch rijden. Met waterstof kun je de afstand van elektrisch rijden fors uitbreiden en een actieradius bereiken waar de automobilist behoefte aan heeft.

Waterstof is overigens een speerpunt in de langetermijnstrategie van de Europese Commissie waarin volledige decarbonisatie van de binnenstedelijke mobiliteit in 2050 centraal staat. Volgens minister Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu hebben Nederland en haar buurlanden een ‘dijk van een startpositie’ om een belangrijke rol te spelen in de Europese ontwikkeling van waterstof. Onlangs trok zij een bedrag van € 5 miljoen uit voor het verbeteren van de tankinfrastuctuur.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.