VW e-Up logo
Eerst nog maar eens enkele minieme en voor de hand liggende aanpassingen doen aan een bestaand model, voordat men in Wolfsburg echt losgaat.

De prestaties van Volkswagen op het gebied van elektrisch rijden zijn het haast niet waard om op het palmares te worden bijgeschreven. De Volkswagen e-Up en e-Golf – want over die auto’s hebben we het – vallen in de categorie adequaat vervoer. Het zijn vooral auto’s die niet opvallen en daardoor op geen enkele wijze aanstootgevend zijn. Daar is weinig mis mee. Het prestatieniveau is echter niet meer dan gemiddeld, het rijbereik is voldoende en het motorvermogen is dat ook. Voor flitsende voortstuwingskracht zijn er betere alternatieven denkbaar.

De Volkswagen e-Up was altijd een echte stadsauto. Het is immers een A-segmenter, maar wat hierin vooral zwaar weegt is het accupakket dat een wel zeer bescheiden capaciteit van 19 kWh heeft. Hetgeen een rijbereik van 133 kilometer oplevert volgens de WLTP-norm. In dagelijkse omstandigheden is de koek rond 100 kilometer wel op. Gelukkig heeft de kleine ev een snellaadaansluiting.

Maar verbetering is op komst. De Volkswagen groep elektrificeert ook haar andere stadsauto’s waaruit duidelijk blijkt dat er brood wordt gezien in elektrisch rijden. Het gaat dan om de Seat Mii electric, Skoda CitigoE iV – dat ligt lekker makkelijk in het gehoor. De huidige VW e-Up wordt met enkele effectieve ingrepen klaargemaakt voor het heden.

Uiteraard hebben de drie auto’s dezelfde aandrijflijn. De elektromotor levert 61 kW (83 pk) en een koppel van 210 Nm. Het accupakket meet in het vervolg liefst 37 kWh, wat een rijbereik oplevert van 260 km. Dat is dus vrijwel een verdubbeling.

Heel erg indrukwekkend is het allemaal niet. Want het gaat hier niet om geheel nieuwe auto’s, die evenmin als ev zijn ontwikkeld. Er moet ook nog eens tot begin 2020 worden gewacht voordat de auto’s daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. Meer efficiĆ«ntie was mogelijk geweest, evenals meer binnenruimte bij nog altijd beperkte buitenmaten. Het is te hopen dat er op termijn in de VW ID-reeks ook een kleine auto komt, want een echt praktische elektrische auto, vooral geschikt voor gebruik in de stad wordt node gemist. Bovendien is de gemiddelde ev nog altijd flink aan de prijs.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.