Er zijn dit jaar al meer elektrische auto’s verkocht dan over heel 2012. Toch lijkt de toename af te zwakken.

De Chevrolet Volt verkocht in Q3 beter dan zijn broer, de Opel Ampera. In eerste instantie is dit opvallend. Ondanks het prijsverschil doet de Ampera het consistent beter op de Nederlandse markt dan de Volt. We kunnen alleen maar gissen naar de reden (Duitse vs Amerikaanse vormgeving?), want technisch zijn ze identiek. Dit is waar reclame een rol gaat spelen. In Q3 was er een voordelige actie met de Volt, zoals de lezers van Autoblog ook hebben kunnen zien. Het prijsverschil moet blijkbaar groter zijn dan 3.000-4.000 euro om klanten voor de voordeligere optie te doen kiezen. Hoezo, Nederlanders zijn gierig?

De pittige prijs van de Tesla Model S heeft ons niet af kunnen schikken. In Q3 zijn er 176 stuks verkocht, waarvan het overgrote deel in de laatste maand met de Europese introductie van de auto. De cijfers halen het nog niet bij Noorwegen, waar de Model S in september de algehele bestseller was, maar vergeet niet dat deze EV het bij ons ook goed doet als leaseauto. Het aantal Model S’en op de weg is hiermee veel hoger.

Uitschieter in de lijst is de Volvo V60 Plug-In Hybrid. De productie is sterk verhoogd om aan de toenemende vraag te voldoen, waarschijnlijk om nog even profijt te hebben van 0% bijtelling. Hier is dan ook gretig gebruik van gemaakt. Volgend jaar geldt een bijtelling van 7% voor plug-in hybrides. Voor 2014 zijn er 5.000 V60 PHEV’s beschikbaar. Mocht Volvo zijn verkoopcijfers ondanks de bijtellingsverhoging weten vast te houden, zal dit aantal snel uitgebreid mogen worden.

De Renault ZOE is met ruim 100 stuks per kwartaal met een mooie opmars bezig. De overige elektrische personenauto’s op de lijst hebben hun hoogtijdagen redelijk gehad. Alleen de Nissan LEAF blijft het goed doen, en ook de Toyota Prius blijft zijn waardes vasthouden.

Kijken we naar de totaal aantal verkochte EV’s, dan zien we dat er nog steeds een stijgende lijn te ontdekken is. Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van elektrisch rijden en durven de stap te wagen. Echter, tenzij de Mitsubishi Outlander PHEV een doorslaand succes wordt en ook de andere (PH)EV’s goed of beter verkopen, is de stijging minder sterk dan gehoopt. Tussen 2010, 2011 en 2012 loopt de lijn vrijwel recht omhoog, maar voor Q1-Q3 2013 tellen we nog maar 5589 stuks tegenover 5098 over heel 2012. De 15.000 tot 20.000 elektrische voertuigen in 2015 lijkt zeer haalbaar, maar zullen we de 200.000 EV-grens in 2020 kunnen passeren? (Cijfers: VWE Trendweb)

Klik op onderstaande afbeelding voor het gehele overzicht van nieuwverkopen elektrische personenauto’s.


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De berg Model S’en moet nog komen. In September is er nog een deel uitgeleverd, maar de grote berg moet in Q4 nog gaan komen.

Ook de Outlander komt later in Q4 pas, dus daar kunnen we nu nog niets over zeggen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.