Peugeot Ion België
In de eerste 4 maanden van 2014 is het aantal Belgische registraties van nieuwe auto’s met alternatieve aandrijvingen sterk gestegen.

Dat meldt automobielfederatie FEBIAC. In vergelijking met dezelfde periode van 2013 is de verkoop gestegen met:

+ 600% voor elektrische auto’s (van 55 tot 385 stuks);
+ 578% voor auto’s die aardgas (CNG) als brandstof gebruiken (van 54 tot 366 stuks);
+ 46% voor benzineauto’s met een hybride aandrijving (van 2.014 tot 2.942).

Alleen dieselauto’s met een hybride aandrijving kennen een achteruitgang (-20%) wegens het beperkte aanbod modellen dat momenteel op de markt is.

De vooruitgang komt na twee opeenvolgende jaren waarin de verkoop van alternatief aangedreven auto’s gedaald is. In 2012 ontstond er een sterke daling van de inschrijvingen van auto’s met een hybride aandrijving, nadat de korting op factuur eind 2011 was afgeschaft. In 2013 herhaalde zich hetzelfde fenomeen bij de elektrische auto’s, nadat eind 2012 de belastingvermindering daarvoor was afgeschaft.

Autoverkoop alternatief België

Begin 2014 is de trend duidelijk omgekeerd. Bij de elektrische auto’s is het succes hoofdzakelijk te wijten aan de recente introductie van enkele nieuwe modellen. De wagens die door CNG aangedreven worden, konden tot eind februari rekenen op een premie van 2.000 euro die Koninklijke Vereniging van Belgische Gasvaklieden (KVBG) bij aankoop van dit soort auto’s aanbood; een premie die sommige merken nog verdubbelden of verdrievoudigden.

FEBIAC hoopt dat het huidige succes van enkele specifieke modellen het vertrouwen van de consument zal versterken en meer mensen zal overhalen om voor alternatief aangedreven modellen te kiezen. Echter, omdat er geen beleid is om de infrastructuur te ontwikkelen, en er ook geen structurele belasting is die de consument naar deze auto’s stuurt, is FEBIAC er niet van overtuigd dat die groei zich in de loop van de volgende maanden en jaren zal voortzetten. De nieuwe regeringen moeten daarom de innovatieve technologieën steunen door een wettelijk kader te creëren, waarmee die technieken worden geholpen om op de markt door te dringen. Alleen op deze manier, aldus FABIAC, is het mogelijk om de maatschappelijke doelstellingen voor 2020 en daarna op het gebied van luchtkwaliteit en CO2-uitstoot te halen.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.