In 2012 zijn in de Europese Unie 27.416 elektrische personenauto’s verkocht. Dat betekent een stijging van 109% ten opzichte van 2011.

Nederland eindigde met 5.155 uitzonderlijk hoog in de EU-verkoopstatistiek. Dit blijkt uit recente cijfers van autofabrikantenorganisatie ACEA.

Groei van 489%
Nederland pakt binnen de totale Europese verkopen de tweede plaats. De teller stopte eind 2012 op 5.155, wat veel is gelet op de relatief bescheiden omvang van onze totale autoverkopen (502.544). Nog opmerkelijker is de groei van 489% ten opzichte van 2011, toen 875 elektrische personenauto’s op kenteken werden gezet.

Ondanks de ruime verdubbeling van de elektrische personenautoverkoop, is hun aandeel in de totale EU-markt van bijna 12 miljoen voertuigen, met minder dan 0,25%, nu nog zeer gering. verdubbeld

Koploper
Frankrijk is koploper met 6.323 stuks, wat een groei van 137,2% betekent ten opzichte van 2011. De derde plek is voor Duitsland waar 4.157 (+73,6%) elektrische auto’s werden geregistreerd. Als we in ogenschouw nemen dat in deze landen in 2012 circa 2 respectievelijk 3 miljoen nieuwe auto’s zijn verkocht, dan valt de Nederlandse positie des te meer op. In het Verenigd Koninkrijk, met 2 miljoen verkochte auto’s ook een grote markt, speelt de elektrische auto nog slechts een bescheiden rol, met 1.262 registraties (+16,6% t.o.v. 2011).

Outsider
Buiten de EU verdient Noorwegen een speciale Europese vermelding. Daar werden maar liefst 4.290 voertuigen geregistreerd, op een totale verkoop van 138.000. In 2011 waren dat er nog 1.997, een stijging dus van 114,8%. Oorzaken kunnen liggen in de zeer stevige fiscale stimulering en de ruime beschikbaarheid van ‘witte energie’ (waterkracht) in Noorwegen.

Plug-in en range extender
De groei in Nederland komt op het conto van de verkoop van plug-in hybrides en elektrische auto’s met een range extender (zoals Opel Ampera/Chevrolet Volt), want de verkoop van volledig elektrische auto’s (zoals Nissan Leaf en Renault Fluence ZE) daalde zelfs licht met 3,8% (van 861 naar 828 stuks).

In de andere grote markten hebben ‘full electrics’ een veel groter aandeel. Van het Franse totaal van 6.323 zijn 5.663 volledig elektrisch; in Duitsland is deze verhouding 4.157 om 2.956 voertuigen. In Noorwegen zijn zelfs 3.950 van de in totaal 4.290 voertuigen volledig elektrisch.

Dit verschil tussen Nederland en de rest van de EU laat zich waarschijnlijk verklaren door de bijzonder gunstige fiscale bijtelling voor plug-in hybrides en auto’s met range extender. Het leeuwendeel daarvan wordt in Nederland dan ook gekocht als auto van de zaak.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.