Er is meer informatie over het conflict tussen tankstations en de overheid. Naast brandstof zoals lpg, biobrandstof, aardgas vinden de tankstations dat ze elektriciteit ook moeten aanbieden.

De Vereniging Particuliere Rijkswegvergunningen van Tankstations (VPR) heeft de Nederlandse Staat daarom gedagvaard over het verlenen van vergunningen aan derden, voor het plaatsen van elektrische laadstations naast haar tankstations. De Staat garandeerde exclusiviteit aan de exploitanten, maar wijzigde vervolgens eenzijdig haar beleid en staat nu concurrenten toe om de bestaande tankstations op eigen terrein te beconcurreren. Daarnaast stelt de Staat het gebruik van de grond gratis beschikbaar aan de nieuwe concurrenten, terwijl zij de bestaande exploitanten een fikse rekening presenteert voor het gebruik van diezelfde terreinen.

Karin Kok, voorzitter van de VPR:: “Moderne tankstations doen niet alleen in benzine en diesel. Zij leveren alle soorten energie waarop voertuigen zich bewegen, lpg, biobrandstof, aardgas en dus ook elektriciteit. In de jaren ‘70 verkochten we alleen benzine; toen daarna de dieselmotor opkwam, werd dieselverkoop een logisch onderdeel van ons aanbod. Datzelfde geldt nu voor elektrisch rijden. Wij weten heel goed dat elektrisch rijden de toekomst is en kijken daar ook al jaren naar. Niet voor niets voerden onze leden al in 2010 overleg met het ministerie van I&M over plaatsing van laadpalen bij hun tankstations. Maar zowel overheid als exploitanten gingen er wel vanuit dat die palen door de bestaande exploitanten geplaatst zouden worden. De overheid heeft immers exclusiviteit tot 2024 beloofd en daarbij maakt het niet of het gaat om benzine, diesel of elektrisch rijden.

De VPR zegt uitdrukkelijk voorstander te zijn van duurzaamheid, innovatie en elektrisch rijden. Haar leden vragen zelf ook vergunningen aan voor plaatsing van laadpalen aan, of exploiteren die al. Zij zien dat als een logische uitbreiding van hun bestaande activiteiten en dienstverlening aan hun klanten. De VPR bestaat sinds 1994 en vertegenwoordigt de exploitanten van 26 zelfstandige tankstations, gelegen langs het Nederlandse hoofdwegennet. De leden van de VPR zijn particuliere exploitanten en opereren onafhankelijk van de grote multinationals zoals Shell, ESSO of BP.

Van oudsher hadden de tankstations een eeuwigdurend recht op exploitatie van de grond langs de rijkswegen waarop hun tankstations geplaatst zijn. Omdat de overheid meer concurrentie in de benzinemarkt wenste, zijn de afspraken in 2001 vernieuwd. De tankstationexploitanten gaven hun eeuwigdurend recht op en accepteerden een huurverhoging van de Staat. In ruil daarvoor garandeerde de overheid dat er tot 2024 geen nieuwe tankstations meer bij zouden komen. Die afspraken lijkt de overheid nu niet meer na te komen, waardoor de VPR geconfronteerd met concurrenten op eigen terrein. Die krijgen het gebruik van het terrein bovendien gratis aangeboden door de overheid, terwijl de leden van de VPR daarvoor wel diep in de buidel moeten tasten.

De VPR probeerde met de Staat tot oplossingen te komen, maar ving bot omdat de Staat niet bereid bleek tot inhoudelijk overleg of de voorgestelde mediationprocedure. Daarom resteert nu alleen nog het kort geding, waarin de rechter gevraagd zal worden om de Staat alsnog tot overleg te dwingen. De zaak dient op 11 juli a.s. bij de Voorzieningenrechter in Den Haag.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Opzich kan ik er wel in komen, maar waarom staan die snelladers er dan nog niet?

Het is een kip-ei verhaal, maar het zou de houders al wel gesierd hebben als die snelladers er al staan.

Tot nu toe moeten we het hebben van The New Motion en de ANWB om deze snelladers aan te leggen, want bij tankstations heb ik ze nog niet gezien.

Later dit jaar krijg ik mijn Model S en dan maak ik maar al te graag gebruik van die snelladers, maar wacht, ze staan er nog niet.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.