BMW i8
Voor een betere verkeersveiligheid is het belangrijk dat elektrische auto’s van zich laten horen.

Het is zowel een nadeel als een voordeel. Elektrische auto’s zijn door het ontbreken van een verbrandingsmotor muisstil. Je hoort enkel de batterijen, maar dit valt in het niet in vergelijking met de ‘herrie’ van een conventionele motor.

In de Verenigde Staten is de overheid bezig om maatregelen op te stellen. Ze willen dat volledige elektrische auto’s, maar ook hybrides geluid gaan maken bij een lage snelheid. Voetgangers kunnen de voertuigen horen aankomen zodat er minder snel een onverwachte botsing kan gebeuren. De maatregel is vooral voor blinden en slechtzienden een uitkomst. Deze groep heeft nog het meeste ‘last’ van de stille elektrische auto’s.

Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) kunnen ongeveer 2.400 ongelukken worden voorkomen als alle elektrische en hybride auto’s beschikken over een geluidje. Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe regel er komt, maar er wordt gesproken over een spoedige invoering.

Het is overigens niet de eerste keer dat dit onderwerp ter sprake komt. Al in 2013 pleitte dezelfde organisatie voor een dergelijke maatregel. Ook in Europa speelt dit onderwerp, daar werden zelfs in 2009 stille elektrische auto’s al als gevaarlijk omschreven. Ondanks het feit dat er genoeg over gesproken is en wordt, is de maatregel tot op heden nog niet daadwerkelijk ingevoerd. Daar lijkt nu in de VS dan eindelijk verandering in te komen. (via Business Insider)

Met dank aan Sjoerd voor de tip!


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zo treurig. Stille auto’s passen niet in het referentiekader. Auto’s ‘horen’ nu eenmaal herrie te maken. Never mind dat fietsen ook stil zijn, die ‘horen’ nu eenmaal stil te zijn en daarvoor hebben we ogen in ons hoofd. Stille fietsen zijn geen probleem, zelfs al kunnen ze geluidloos sneller dan 30km/h rijden. Het zou te gek zijn om bij fietsen voortdurend bellen te verplichten, of een stukje karton met een knijper, dat steeds tegen de spaken ratelt. Maar stille auto’s, dat kan niet. De referentiekadertjes zijn er te eng voor.

@termin8r: Opgeschept worden door een auto die tussen de 30 a 50 km/u. in de bebouwde kom rijdt is natuurlijk een heus verschil met aangereden worden door een fietser die gemiddeld rond de 16 a 18 km/u. rondfietst. Te stille wagens zijn absoluut een onnodig gevaar in het verkeer die makkelijk door een e-sound te installeren te vermijden valt. Maar hopelijk maken ze eentje zoals Audi deed met de R8 E-tron en niet met hatelijke biepjes of belletjes geluidjes. Die van de R8 is namelijk een kruising tussen een traditionele verbrandingsmotor en een futuristische sound waardoor ie tegelijk vertrouwd klinkt alsook een soort batmobile.

Feit is een normale voetganger moet maar uit zijn doppen kijken wanneer hij/zij de baan oversteekt. Wie opgeschept wordt door een wagen terwijl ie niet eens de moeite deed om eens te kijken dan is dat die persoon zijn eigen schuld. Maar blinden en slechtzienden hebben voornamelijk een sterk gehoor doordat een ander belangrijk zintuig niet meer naar behoren werken in dit geval dus het zicht. Die mensen navigeren zich vooral via geluiden en een als ze niet eens meer een wagen horen aankomen dan kunnen ze beter thuisblijven. Een fietser natuurlijk kan moeilijk een geluid gaan beginnen maken. Maar fietsers rijden normaal gezien trager, kunnen vlotter uitwijken en sneller stopppen dan een voertuig die 30 rijdt. Dus de fietsers moeten rekening houden met personen met een handicap of beperking. Maar auto’s kun je moeilijk de hele tijd aan 15 km/u. laten rijden, is zo zinloos dat je zowel het hele verkeer kan verbieden op plaatsen waar voetgangers kunnen zijn. Dus een deftig klinkende e-sound is niet meer dan een normale veiligheidsfunctie waar normale mensen geen last van zullen hebben. Natuurlijk heb je nog degene die in het midden van de stad gaan wonen en verwachten dat ze dezelfde rust zullen vinden als tijdens hun vakantie in die blokhut te midden van de Scandinavische wouden. Pech voor hun zeg ik dan maar. Liever wat geluidsoverlast dan puur voor het comfort onnodig de slechtzienden en blinden in gevaar brengen of hun leven weer wat minder mobiel maken.

Helemaal eens met termin8r, wat een flauwekul! Uitlaatgassen uit brandstof auto’s zijn veel gevaarlijker, ga daar eens iets aan doen. Ga eens een half uurtje naast een auto met draaiende motor staan in een kleine afgesloten ruimte, dat overleef je waarschijnlijk niet. Maar nee, EV’s zijn pas gevaarlijk!

Je kan beter oordopjes en koptelefoons in het verkeer verbiede , ook voor voetgangers dus

Mijn PHEV maakt een elektronisch geluid tot ongeveer 30km/uur daarboven maken de banden genoeg geluid, hetzelfde bij de Fisker Karma van mijn zus.
Volgens mij zijn er meer stille auto’s met verbrandingsmotor bij 30 km/h die veiliger zouden zijn met een elektronisch waarschuwingsgeluid.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.