Niemand is blij met de traditionele vekeersdrempels. Energy Intelligence, dat in 2010 is opgericht, heeft nu een beter idee.

Er werd al eens test gedaan met een soortgelijk idee, maar die zag er nog wel heel basaal uit. De ontwikkeling van een verkeersdrempel is er nu wat op vooruit gegaan en eerder won Energy Intelligence al 500.000 dollar wat ten goede komt aan de ontwikkeling van het product. Maar waar staan ze nu en wat was het idee?

Het plan waarmee Energy Intelligence komt maakt gebruik van de energie die de rijdende auto genereert en het feit dat de auto moet afremmen. Van deze twee aspecten wordt handig gebruik gemaakt in hun idee. Afremmen gebeurt nog steeds, maar de slijtage aan de remmen neemt af en het zorgt voor nieuwe energie die gebruikt kan worden. Enkele auto’s als bijvoorbeeld de Lexus CT200h kunnen al regeneratief remmen, maar auto’s op bijvoorbeeld aardgas hebben geen profijt van een dusdanig systeem. Bij het systeem wat Energy Intelligence ontwikkelt is dat wel het geval.

Doordat de auto’s over een drukplaat rijden wordt de plaat naar beneden gedrukt en ontstaat er nieuwe energie. Deze energie wordt vervolgens omgezet in stroom. De stroom die vrij komt kan vervolgens gelijk worden gebruikt of teruggebracht in het stroomnet. De opbrengst is niet mals, Energy Intelligence claimt dat ze in 1600 meter weg de stroom voor 6500 huizen een jaar lang kunnen opwekken.

Zou een goed idee zijn in Nederland bij bijvoorbeeld stoplichten, bruggen, treinovergangen of in de buurt bij een Tesla Supercharger. Liever niet op snelwegen, daar hebben we al andere effectieve methoden voor.

De mensen achter Energy Intelligence hebben een duidelijke video gemaakt over de werking van het systeem, die kan je hier vinden.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Okee, dus als je een hybride rijdt gaat je remenergie niet terug naar de batterij, maar naar de gemeente (of wie de weg dan ook aanlegt).
Dit heet diefstal van energie, en dat is verboden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.