De de International Council on Clean Transport (ICCT) meent dat regels voor autofabrikanten in de VS, onlangs opgelegd door de regering Obama, nadelig kunnen uitpakken voor Europese fabrikanten. De norm wordt dat vanaf 2025 elke auto of lichte truck zo’n 54,5 mijl per gallon brandstof af moet kunnen leggen, omgerekend ongeveer 23 kilometer per liter.

De nieuwe brandstofstandaard van Obama wordt door velen gezien als een jump start voor de elektrische auto-industrie. Volgens de International Council on Clean Transport, een non-profitorganisatie die informatie verstrekt over schone mobiliteit, staan de regels gelijk aan een CO2-uitstoot van zo’n 70 gram per kilometer. Hiermee duikt Obama ver onder de Europese doelstelling van 95 gram per kilometer in 2020. De concurrentieslag in zuinige mobiliteit wordt voor Europese autofabrikanten erg moeilijk; ze zijn zo immers genoodzaakt hun Amerikaanse concullega’s bij te benen.

Concurrentie
Volgens Matthias Abend, een schone energie-executive bij BMW, maakt deze kloof tussen de doelstellingen van Amerika en Europa het Europese autobouwers onmogelijk om met sectorgenoten te concurreren. Daarom is de groei van het aantal elektrische auto’s in autovloten noodzakelijk om tegen die tijd aan de nieuwe normen te voldoen. De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) stelt dat zelfs voor een doelstelling van 90 gram uitstoot per kilometer de aanwezigheid van elektrische wagens al een vereiste is. Kort gezegd, het aantal EV-modellen van Europese bodem zal toenemen, wal was het alleen maar om aan de regels te voldoen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

En dit is allemaal technisch mogelijk zonder dat het nadelig wordt voor het rijplezier?

Dan wordt het zeker elektrisch rijden t/m ongeveer 70km/u en daarboven verder met de verbrandingsmotor. In dat geval verbruik je niet zo veel en stoot je in verhouding ook niet veel uit.

Wordt de duimschroef langzaam aangedraait, of wordt het vanaf 2025 in een klap 70gr/km?

Eerst zien dan geloven

Dat noemen ze nu eens een open deur intrappen: “Het aantal EV-modellen op Europese bodem zal toenemen, al was het maar om aan de regels te voldoen”. Duh…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.