Een principe dat best vaker mag worden toegepast.

Elektrisch rijden lijkt boven iedere vorm van twijfel verheven en geeft haast in alle gevallen uiting aan groen gedrag. De vraag mag best eens worden gesteld of dat terecht is. Een elektromotor is weliswaar zeer efficiënt en heeft een hoog rendement, maar het gemiddelde verbruik loopt per elektrische auto nogal uiteen. Een Audi e-tron verbruikt ruwweg 30 kWh per 100 kilometer, bij een Hyundai Ioniq Electric is dat verbruik zomaar gehalveerd.

Om ervoor te zorgen dat mensen kiezen voor de zuinigste elektrische auto’s die de markt te bieden heeft, maakt Luxemburg bij de ev-subsidie onderscheid op basis van verbruik. Nieuwe elektrische auto’s die meer dan 18 kWh/100 verbruiken komen in aanmerking voor een subsidie van € 3.000, als het verbruik onder de 18 kWh/100 km ligt dan wordt ineens geprofiteerd van € 8.000 subsidie.

Dat maakt auto’s als de Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf, Renault ZOE en VW ID.3 ineens zeer concurrerend en worden aangeschaft voor een bedrag dat is te vergelijken met de gemiddelde benzinewagen.

Voor iedereen die het zich afvraagt. Ook opladen is in Luxemburg goedkoper dan elders in Europa. Bij een publieke laadpaal kost een kilowattuur ongeveer de helft van wat het in Nederland kost. (Via: lessentiel.lu)

Beeld: detailfoto van de achterlichteenheid van een Renault ZOE


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat een e-tron niet zuinig is maar een e-tron gebruikt heus geen 30 kWh/100km. Het WLTP getal is 21,8 en ik gebruik gemiddeld 25 kWh/100 km (op winterbanden).
Eigenlijk is het maar vreemd om zulke grote verschillen in subsidie van een arbitrair gekozen getal als 18 af te laten hangen.

@mashell: is dat toch mijn wat cynische inslag. Ik had het verbruik van een Jaguar i-Pace in de kou, met regen en wind tegen in mijn hoofd zitten, dat zo rond de 30 kWh/100 km schommelt. Dat verbruik weer overgenomen voor de voertuigklasse. Veel beroerder kan het ook niet. In ieder geval ben ik benieuwd naar het zomergemiddelde van een Audi e-tron bij normaal rijgedrag.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.