Vrachtwagens leggen jaarlijks miljoenen kilometers af. Per kilometer verbruikt een vrachtwagencombinatie een kwart liter brandstof. Het HTAS-project Lightweight Aerodynamic Solutions (LAS) wil het drinkgedrag en de CO2-uitstoot verminderen door een verbetering van het aerodynamisch ontwerp. “Vooral bij trailers is veel winst te behalen, dit zijn nu eigenlijk een soort bakstenen met wielen eronder.”

Zuigende werking
“Ook al zit een trailer achter de vrachtwagen, toch zorgt deze voor een groot deel van de luchtweerstand van de gehele combinatie”, zegt Gandert Van Raemdonck directeur van Ephicas BV, één van de partners in LAS. “Dit komt omdat de wervelingen onder en achter de trailer voor een onderdruk zorgen, waardoor een zuigende kracht ontstaat. Om deze kracht te overwinnen is tot vijftig procent van het brandstofverbruik nodig.”

Tests op circuit
Ephicas is een technostarter van TU Delft. Bij LAS zijn verder nog TNT, Tel Aviv University, FOCWA/Cintec, Van Eck Carrosserie en meetexpert Squarell Technology aangehaakt. “In de eerste projectfase begin 2010 hebben we met computermodellen berekend waar de luchtweerstand het grootst is. Vervolgens hebben we een aantal oplossingen ontwikkeld, getest en doorontwikkeld in windtunnels. Uiteindelijk hebben we full scale-prototypes op circuits in Lommel en Lelystad getest met vrachtwagens en chauffeurs van TNT. Daar bleek dat sommige oplossingen in de windtunnel wel, maar in de praktijk niet werkten.”

Vleugels
“De samenwerking was heel vruchtbaar: ieder bracht zijn specifieke knowhow in. Op dit moment werken we een aantal prototypes verder uit. Eén van de aerodynamische hulpmiddelen die veel kans van slagen heeft, is de zogenaamde guide vane. Deze ‘vleugels’ van ongeveer een halve meter op de achterkant van een oplegger vormen een kleine investering, maar kunnen het brandstofverbruik tot 4 procent verminderen.”
Voorsprong

“Brandstof wordt steeds duurder en maakt nu al zo’n 30 procent van de operationele kosten van transportbedrijven uit. De opgebouwde kennis in het LAS-project over aerodynamica geeft onze partners een voorsprong. Een Nederlands bedrijf als TNT bijvoorbeeld heeft de kans om als eerste brandstofverminderende oplossingen in te zetten. Bij de start van het project hebben we veel hulp gekregen van Agentschap NL. Doordat ze veel kennis van zaken hebben, is de communicatie altijd soepel verlopen.”


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.