Rotonde in Swindon
Hamvraag; wat is er duurzaam aan een rotonde?

Het blijkt te kunnen, zoiets aanleggen als een duurzame rotonde. Het is ogenschijnlijk van ondergeschikt belang dat het verkeer dat er zijn rondjes draait goed is voor de nodige uitstoot. De rotonde zelf is een baken van milieuvriendelijkheid. Het kernbegrip is cradle to cradle. Alle materialen kunnen worden hergebruikt en veel onderdelen zijn terugneembaar aan het einde van de levensduur.

Giftige stoffen worden zo min mogelijk gebruikt. Er is gekozen voor beton als materiaal voor het wegdek in plaats van asfalt. Dat heeft volgens de gemeente twee redenen; asfalt kost veel meer energie om te maken dan beton en gaat bovendien minder lang mee. Ook voor het fietspad wordt beton gebruikt, rood beton om specifiek te zijn. Dat betekent minder toxische stoffen dan wanneer er voor een coating gekozen zou zijn.

Regenwater wordt opgevangen en geïnfiltreerd. Het groen op de rotonde moet fijnstof afvangen. De lichtmasten en verkeersborden zijn van aluminium en de markering is biobased. Het project is niet aanbesteed, maar kwam tot stand door gesprekken tussen de verschillende partijen zoals aannemers, nutsmaatschappijen en omwonenden.

Het gebruikte beton zou leiden tot liefst 70 % minder CO2-uitstoot dan normaal. Voor alle liefhebbers van bouwtechnische termen, dat wordt bereikt door gebruik te maken van een samengestelde binder in plaats van een traditionele invulling van hoofdzakelijk cementklinker, gecombineerd met vezelwapening van reststaal. Als beton daadwerkelijk goed blijkt voor het milieu, dan betekent dat zowaar dat Belgi├ź een vooruitstrevende positie kan innemen. Gezien de (voormalige?) voorliefde voor betonwegen.

Beeld: zevenvoudige rotonde in Swindon, VK. Screenshot van Youtube


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.