VW e-Golf in de bocht
In Nederland mag de laadinfrastructuur zo langzamerhand behoorlijk op orde zijn, in het buitenland is er nog een wereld te winnen.

De Duitse energieleverancier EnBW gaat in totaal 1.000 laadstations bouwen, daardoor wordt de Duitse publieke laadinfrastructuur in een klap met 25 % uitgebreid. Dat is zinvol, want des te meer laadpunten er beschikbaar zijn, des te makkelijker het leven van de bezitter van een elektrische auto erop wordt. Het is nog niet duidelijk aan welke standaard de nieuwe laadpunten voldoen, zo is niet bekend of er uitsluitend snelladers geplaatst zullen worden. Gezien de locatie lijkt het logisch dat er gekozen wordt voor snelladers, die voldoen aan de CHAdeMO en CCS-standaarden.

De Duitse regering heeft ambitieuze doelen gesteld op het vlak van elektrisch rijden. In 2020 zouden er in Duitsland 1 miljoen elektrische auto’s moeten rondrijden. Dat lijkt volstrekt onhaalbaar, want nu zijn het er slechts 50.000. Er is een subsidieregeling. Die is goed voor € 4.000 korting op volledig elektrische auto’s en € 3.000 op plugin-hybrides, maar dat maakt van Duitsland nog niet direct een natie van elektrorijders.

Ook Fastned komt naar Duitsland en is van plan door heel Duitsland snellaadstations neer te zetten.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Tsja… We noemen CcS en ChaDeMo nog altijd snelladen, terwijl de uitgerolde laders met deze standaard nog niet voorbij de 50 je komen en in de praktijk vaak niet boven de 40. Dit terwijl Tesla al jaren op haar laders 125kw aanbiedt.

Als je als referentie hebt bij ccs en ChaDeMo dat langzaam laden met 3.6 of 7.2 kw gat, ja dan is 50 vrij snel. Maar als je als langzaam laden 22 gewend bent, dan is 50 peanuts. 125 of binnen een paar jaar 400 dat zijn vermogens waar je aan moet denken bij elektrisch rijden.

De snelladers die FastNed gaat bouwen in duitsland zullen 150kw zijn las ik. (https://fastned.nl/nl/blog/post/fastned-breidt-uit-naar-duitsland)

Dit blijft een terugkerende kwestie, hoe de verschillende vormen van opladen van elektrische auto’s te definiëren. CCS, CHAdeMO en type 2 gelijkstroom gelden als snelladen, daarmee kan worden gesteld dat laden op ~ 50 kW snelladen is. Bij de Smart Electric Drive is opladen op drie fasen, dus met maximaal 22 kW, snelladen. Tenminste, volgens de optielijst van Smart.

Het verschilt ook nogal wat voor accupakket er in een elektrische auto ligt. Het gaat er uiteindelijk om dat accupakket binnen een redelijke tijd vol te krijgen. Dat maakt het ook vrij evident dat een Tesla – gekend vanwege de loeigrote accupakketten – sneller laadt bij een Tesla Supercharger dan een BMW i3 bij het gemiddelde snellaadstation.

Die 22 kW bij een publieke paal wordt overigens ook vrij weinig gehaald. Een heel groot deel levert maximaal 11 kW, je moet soms aardig je best doen om een paal van 22 kW te vinden. Vooropgesteld dat je een elektrische auto bezit die op drie fasen laadt en niet op een fase. Helaas is één fase min of meer de norm. Ook een Opel Ampera-e laadt bij de publieke paal op een vermogen van maximaal 7,2 kW. Da’s aardig wat tijd om een leeg accupakket weer vol te krijgen.

Er is kortom nog aardig wat aan snelheid te winnen, op het gebied van gewoon laden en snelladen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.