Van een camera achter de voorruit naar de zelfrijdende auto?
De uiteenlopende ontwikkelingen op het autotechniekfront stapelen zich inmiddels flink op.

Elektrisch rijden, waterstofauto’s, de zelfrijdende auto en ADAS strijden om het podium wanneer het gaat om de nieuwsberichten. Het een sluit het ander echter niet uit. Zeker niet nu ook de EU zich meer gaat bemoeien met de automodellen die op de markt geplaatst mogen worden. Vanaf mei 2020 komen er 30 verplichte veiligheidssystemen in elke nieuwe auto die geproduceerd wordt. Vanaf mei 2024 moeten alle nieuw-geregistreerde auto’s van deze systemen voorzien zijn, waarmee een camera achter de voorruit onvermijdelijk is, net als tal van sensoren in en rond de auto.

Maar wacht even, de auto gaat toch alle handelingen overnemen?
De volledig autonome auto is een toekomstperspectief, maar dit is nog lang geen belofte. Er wordt wereldwijd veel getest met de zelfrijdende auto, maar een wettelijk kader ontbreekt nog én de gemiddelde automobilist zit er eigenlijk nog niet om te springen. En nu zelfs Waymo aangeeft dat er sprake is van een overtrokken hype, is het wellicht tijd om onze verwachtingen wat omlaag bij te stellen. En eerlijk is eerlijk, Waymo is tegelijkertijd ook een van de veroorzakers van de hype. Het bedrijf liet in 2017 weten dat het een kwestie van maanden was en dat de autonome auto er zeker voor 2020 zou zijn. Dat wordt inmiddels knap krap.

Van een camera achter de voorruit naar de zelfrijdende auto?

Is alles al in kannen en kruiken?
Geenszins, het voorstel is aangenomen door het Europees Parlement. Nu moeten de afzonderlijke landen nog goedkeuring geven, maar dit is vooral een formaliteit. Het is wel mogelijk dat er aanpassingen gedaan worden in het proces, waardoor het aantal ADAS-systemen hoger of lager uit kan vallen in de praktijk. Ook kan de datum nog verlegd worden. Acea, de vereniging van Europese autofabrikanten, heeft eerder al aangegeven dat het verplichten van ADAS wel zinvol is, maar dat het voor veel fabrikanten te vroeg komt.

Van ADAS-systemen naar de auto die zelf alle handelingen verricht?
ADAS-systemen en de autonome auto zijn twee gescheiden ontwikkelingen, maar de autonome auto leunt zwaar op de ontwikkelingen binnen ADAS. Bij de Advanced Driver Assistance Systems is er sprake van hulpsystemen die het de bestuurder makkelijker maken. Hierbij kun je denken aan parkeerhulp, cruise control, rijbaanassistentie en tal van sensoren rondom de auto die informatie verzamelen en doorgeven aan de bestuurder.

Bij de autonome auto wordt dezelfde informatie verzameld, maar moet deze ook geïnterpreteerd worden omdat de rol van de bestuurder hier niet van toepassing is. ADAS moet daardoor uitgerust worden met een systeem dat zelf beslissingen kan nemen op de goede momenten. En dat is een stap te ver.

Op dit moment wordt er namelijk al gesproken over de vraagstukken rond aansprakelijkheid bij ongelukken met ADAS. Wanneer de auto óók zelf de beslissingen neemt, wordt het natuurlijk nog aanzienlijk ingewikkelder om de schuldvraag bij de juiste (f)actor neer te leggen.

Wat gaat mij dit eigenlijk kosten?
Met de ADAS-systemen wordt mobiliteit veiliger, zuiniger en vooral veiliger, zeker wanneer we de EU geloven, die zegt dat het aantal ongelukken al met 20% gereduceerd kan worden door het invoeren van Intelligent Speed Assistance (ISA). Over de kosten is nog niet veel bekend. Wat duidelijk is, is dat al deze ADAS-systemen standaard geleverd moeten worden en dus niet louter optioneel zijn. Ook betekent dit dat de voorruit vervangen een klus wordt die je écht niet meer zelf kunt doen, omdat kalibratie noodzakelijk is voor de juiste werking van het systeem. Wil je toch op de kosten besparen, dan is Autoglas Concurrent een goede optie, aangezien after market autoruiten aanzienlijk goedkoper zijn dan merkruiten – en deze geplaatst worden door monteurs die de kalibratie op locatie uit kunnen voeren.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Autoglas Concurrent


Meer lezen over:

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.