Zenos E10
In het nieuwe pand van Van der Kooi Sportscars langs de A27 bij Houten heeft men nu een vierde Engels sportwagenmerk naast Lotus, Caterham en Noble: Zenos. Van der Kooi Sportscars is aangesteld door Zenos Cars uit Engeland als officieel importeur voor de Benelux.

De Zenos E10 is ontworpen om veel aandacht te trekken van ‘toeschouwers’ en de fabrikant neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor verdraaide nekken. De E10 is het eerste van drie modellen die de komende vijf jaar uitgebracht zullen worden. Sinds de onthulling in januari eerder dit jaar is het ontwikkelingsprogramma van de E10 onverminderd doorgegaan onder leiding van mede-oprichter Mark Edwards. “Ons team bestaat uit mensen die kennis, creativiteit en passie combineren, essentiële ingrediënten die ervoor zorgen dat de E10 zich onderscheidt van de massa,” zei Edwards.

De E10, zowel verkrijgbaar in een links- als rechtsgestuurde uitvoering, is een straatlegale twoseater met de afmetingen van een Lotus Elise. Een dwarsgeplaatste, ongeblazen 200 pk sterke, 2.0-liter GDI motor van Ford, drijft de achterwielen aan. Mede dankzij de variabele kleptiming kan de motor hoge toerentallen aan en zijn de vermogen- en koppelkarakteristieken geschikt voor zowel de openbare weg als het circuit. Voor de krachtbron zijn diverse vermogensafgiftes ontwikkeld waarvoor meerdere transmissies en eindoverbrengingen zijn geselecteerd. Met een gewicht van 650 kg en een pk/gewichtverhouding van 300 pk per 1000 kilo is een topsnelheid mogelijk van 220 km/u, en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden.

Het lage voertuiggewicht wordt gerealiseerd door de integratie van een enkelvoudige ‘backbone’ van geperst aluminium met een monocoque van koolstofvezel; deze architectuur zorgt voor een optimale torsiestijfheid. Door gebruik te maken van gerecycled koolstofvezel en een nieuw soort thermoplastiek heeft het Zenos-platform een toonaangevende mechanische efficiency waardoor de hoge productie- en vervangingskosten worden voorkomen waarvan normaal sprake is bij superauto’s met koolstofvezel onderdelen. De voorwielophanging is direct verbonden met de voorkant van de backbone, waardoor kosten én gewicht worden gespaard. De krachtbron is opgehangen aan het achterste subframe dat los te koppelen is voor eenvoudiger serviceonderhoud en reparaties. De inzittenden zitten in een compleet stalen kooi met twee rolbeugels en stalen balken aan de zijkanten.

Bestuurder en passagier zitten in speciale Zenos-sportstoelen. Achter het stuur bevindt zich een display dat de noodzakelijke informatie verstrekt terwijl in het midden van het dashboard een tweede scherm is met aanvullende informatie over de weg of het circuit. De productie van de Zenos E10 zal eind 2014 aanvangen, terwijl de eerste auto’s begin 2015 door Van der Kooi Sportscars zullen worden afgeleverd.

Zenos Cars
Dit merk is opgericht door Ansar Ali en Mark Edwards, die in het verleden respectievelijk CEO en COO waren van Caterham, gespecialiseerd in het design, de fabricage en verkoop van lichtgewicht, messcherp sturende sportwagens. Niet zo vreemd gezien het feit dat beide oprichters het grootste deel van hun werkzame leven hebben doorgebracht bij Lotus en Caterham Cars. Toen Ali en Edwards met succes Caterham door de recessie loodsten en vervolgens betrokken waren bij het toetreden tot de Formule I, en daarvoor tijdens hun tijd bij Lotus Cars, zagen zij dat de voertuiggewichten voortdurend toenamen evenals de aanschaf- en onderhoudsprijzen. Zij hechtten veel waarde aan een uitstekende band met de klanten die uitstekende rijeigenschappen waarderen en enthousiaste automobilisten zijn. Zenos Cars wil daarom graag spannende en uitdagende, lichtgewicht sportwagens ontwikkelen en produceren die ver uit stijgen boven het niveau van een reguliere auto. De bestuurder, de klant, de enthousiasteling en de liefhebber zullen centraal staan bij alles wat Zenos doet.

Zenos Cars heeft zich ten doel gesteld een eigen ‘niche’ te ontwikkelen binnen een marktsegment van gevestigde spelers. De producten en de serviceverlening zullen ongecompliceerd zijn terwijl de klanten zeker kunnen zijn van auto’s die heel veel rijplezier bieden. Daarbij kunnen de klanten rekenen op de toegang tot een uniek sportwagenmerk dat vooral gepassioneerd is. Zenos wil de meest progressieve en geliefde fabrikant worden van lichtgewicht sportwagens, gebaseerd op een enorme ervaring waardoor er een ‘community’ zal ontstaan van toegewijde, enthousiaste en gepassioneerde Zenos-eigenaren.

Tot slot Willem van der Kooi: “Wij zijn blij dat we Zenos hebben kunnen toevoegen aan ons leveringsprogramma van Engelse sportwagens. Het is een unieke sportauto die een zeer betaalbare aanschafprijs zal hebben. De constructietechnologie is een combinatie van geavanceerde materialen, hoogwaardige techniek en een krachtige, betrouwbare motor die zorg draagt voor superieure prestaties. De uitstraling van het merk zal ook naadloos aansluiten bij die van ons nieuwe bedrijf in Houten van waaruit wij de markt voor Nederland, België en Luxemburg zullen bedienen.”


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De tag ‘elektrisch’ slaat op de 12V aansluiting die in het interieur te vinden is? Of het multifunctionele LCD scherm in de middenconsole? 😉

@rotarypowah:
Ik stond ook al perplex, dit artikel hoort dus eigenlijk op AB.
Al houden ze daar meer van rappers en voetballers met louche autohandeltjes geloof ik.
Voor het echte autonieuws moet je steeds vaker hier zijn..

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.