Zelfparkerende Mercedes-Benz in de parkeergarage
De valet, hulp voor de gegoede klasse, wordt uit zijn functie ontheven. Het heilige moeten van dehumanisering?

Eigenlijk is het ronduit ironisch, des te duurder de auto des te beter wordt er gepresteerd zonder dat enig ingrijpen nodig is van degene die de auto bezit, of toevallig plaats heeft genomen achter het stuurwiel. Vooral Tesla is met zijn Autopilot en summon-functie een aardig eind op weg, andere merken volgen het voorbeeld.

Ook parkeren geldt als er vervelend klusje dat niet per se zelf hoeft te worden uitgevoerd. Parkeerassistenten leveren vaak goed werk, maar door Mercedes-Benz is de overtreffende trap gevonden. Valet parking met een smartphone, want dit onmisbare kleinood is weer eens tot iets in staat waarvan we überhaupt niet wisten dat we het nodig zouden hebben.

Plaats van handeling is de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Niet langer hoeft in de krochten van de garage naar plek worden gezocht. Het volstaat om tot vlak na de slagboom te rijden, vervolgens een paar keer op het scherm van de smartphone tikken en zo de bestuurderloze parkeerfunctie te activeren. De auto parkeert vervolgens geheel zonder hulp op een beschikbare plek. Het gaat dus om niveau 4 van autonoom rijden, waarbij de auto zelfrijdend is in een afgebakend gebied.

De autoriteiten hebben toestemming gegeven waardoor er zelfs geen veiligheidsbestuurder – dat klinkt als een commissariaatsfunctie – nodig is. De zelfparkeerfunctie is door Bosch en Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, ontwikkeld. Om het werkend te krijgen is de parkeergarage volgehangen met sensoren, de auto is dan zelfs niet gebonden aan een bepaalde verdieping.

Het gaat nu nog om een proefproject, met welke Mercedessen dit werkend is te krijgen wordt helaas niet duidelijk gemaakt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.