Zoveel mogelijk gebruik maken van groene stroom, zo luidt het credo.

Hiertoe hebben Vattenfall, MRA-Elektrisch en elf gemeenten de samenwerking gezocht. De eerste partij, voorheen beter bekend onder de naam Nuon, heeft publieke laadpunten in beheer. MRA-Elektrisch is een samenwerkingsverband van overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht en verantwoordelijk voor de plaatsing van laadpunten.

Aangezien het aandeel zonne- en windenergie stevig toeneemt, is het zaak om daarvan optimaal gebruik te kunnen maken. Dit wordt gedaan door de laadpunten meer vermogen te laten leveren bij een energie-overschot en juist minder vermogen te laten leveren als het omgekeerde het geval is. Ieder kwartier wordt de capaciteit van het laadpunt aangepast, zodat er zoveel mogelijk op groene stroom wordt opgeladen. Hierdoor wint elektrisch rijden aan duurzaamheid.

Er wordt gesteld dat de ev-rijder hier niets van merkt, hoewel het zomaar kan zijn dat het opladen wat meer tijd in beslag neemt. Wel is het zo dat de software die Vattenfall heeft ontwikkeld bepaalt dat gedurende het eerste half uur altijd op de maximale capaciteit wordt geladen, binnen een tijdsbestek van drie uur is er nooit meer dan een halfuur vertraging. Er wordt dus niet grof ingegrepen.

Vooralsnog is dit een proefproject. Deelnemende gemeentes zijn Aalsmeer, Alkmaar, Amstelveen, Bergen (Noord-Holland), Edam-Volendam, Heemskerk, Huizen, Nieuwegein, Oostzaan, Ouder-Amstel en Zaanstad.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.