Laders in Utrecht, met plugins
Want er moeten meer laadpunten komen in Utrecht en er moet minder vaak dan nu het geval is, passief worden gewacht op aanvragen van mensen die elektrisch gaan rijden.

Alle marktpartijen die dat willen kunnen intekenen. Uiteraard gaat het Utrecht om verbetering van de huidige laadinfrastructuur. Maar daarbij valt een aantal opvallende zaken te melden. Nu wordt vaak afgewacht met de plaatsing van een nieuw publiek laadpunt tot er een aanvraag bij de gemeente binnenkomt van een stadsbewoner, of iemand werkzaam in de stad, met een plugin-hybride of elektrische auto. Dat moet veranderen. In plaats daarvan gaat de gemeente kijken naar de bezettingsgraad en wordt de nodige activiteit worden betracht in de plaatsing van nieuwe laadvoorzieningen. Dat klinkt gunstig en het lijkt erop dat de bezitter van een elektrische auto haast zonder uitzondering moet kunnen rekenen op een beschikbaar laadpunt. Met de groei van elektrisch rijden staan er zeker niet snel teveel laadpunten.

De gemeente streeft een vernieuwend laadnet na. Zo is het de nadrukkelijke wens om V2G-laders te installeren. Hiermee kunnen elektrische auto’s worden ingezet om stroom terug te geven aan het net, wanneer de stroomvraag groot is. Iets dat in een deel van Utrecht nu al gebeurt. Binnen Utrecht zijn er bij de Jaarbeurshallen inmiddels Tesla Powerpacks te vinden, die ervoor zorgen dat er bij de laadpunten in de parkeergarage met hernieuwbare energie kan worden opgeladen.

Overigens zijn er nog altijd geen snelladers te vinden in Utrecht. Toch vrij wonderlijk voor een dergelijke vooruitstrevende gemeente, of toch zeker een plaats waar groen aan de macht is.

Met dank aan Erik voor de tip


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.