Utrecht kiest als eerste stad van Nederland voor een milieuzone waarmee ook de meest vervuilende auto’s en busjes worden geweerd.

Volgens Milieudefensie is het goed dat een Nederlandse stad eindelijk kiest voor een effectievere milieuzone. “Eindelijk een Nederlandse stad die kiest voor de gezondheid van haar inwoners,” aldus Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “Duitse steden hebben al jaren veel strengere milieuzones, die voor alle smerige voertuigen gelden. Dat heeft heel veel geholpen, als je kijkt naar de stoffen die echt schadelijk zijn. In Berlijn is de hoeveelheid roet in de lucht bijna gehalveerd.”

Verkeer is de grootste oorzaak van luchtvervuiling in stedelijk gebied. Luchtvervuiling door uitstoot van verkeer kan leiden tot hart- en vaatziekten, longaandoeningen en kanker. Stumpe: “Andere grote Nederlandse steden moeten dit voorbeeld volgen. We lopen in Nederland hopeloos achter als het gaat om het aanpakken van luchtvervuiling door stedelijk verkeer.”

Wel vindt Milieudefensie dat de milieuzone in Utrecht voor nog meer voertuigen moet gaan gelden en groter moet om zo de gezondheidsschade door luchtvervuiling nog beter aan te pakken. Stumpe: “Voor vrachtwagens zijn de regels ook langzaam strenger geworden, dit is een goed begin.”


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vond de reactie van de autoclubs nogal blind.

Zeker dat punt van dat schoner OV meer zou geven.
Meestal is dat iets waar vaak op bespaart wordt.
En Totaal (ph)EV OV in een stad is daarnaast goed mogelijk, maar waarom gezondheid en mileu offer voor zo’n halve maatregel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.