Utrecht
In de wijk Lombok heeft netbeheerder Stedin het eerste vehicle-to-grid-systeem van Nederland aangelegd. Vandaag is het systeem in gebruik genomen.

Bij een vehicle-to-grid-systeem (V2G) kan energie uit de accu van een elektrische auto worden teruggegeven aan het net. Handig als tijdens rampen de normale stroomvoorziening wegvalt, maar het kan ook gebruikt worden om zonne-energie in op te slaan. Feitelijk heeft de accu in je elektrische auto daarmee de zelfde functie als de thuisaccu’s die zowel Tesla als Daimler op de markt brengen.

Overdag hebben zonnepanelen uiteraard het hoogste rendement, maar de piek in stroomverbruik is juist tijdens de avonduren. Met de zonne-energie worden de elektrische auto’s geladen, terwijl deze op hun beurt weer hun stroom aan het net kunnen leveren wanneer daar vraag naar is. Op deze manier kan het rendement van zonne-energie worden vergroot, terwijl de pieken in het net kun worden gestabiliseerd.

Overigens is voor dit vehicle-to-grid-systeem geen volledig nieuwe infrastructuur nodig. Vorig jaar plaatste Stedin al slimme laadpalen van General Electric, die nu middels een update geschikt zijn gemaakt voor V2G.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wie gelooft dit nu?
Je zal maar juist na de avondpiek naar huis willen rijden als je batterij juist terug leeggezogen is.
Wie een elektrische wagen heeft wil dat die opgeladen wordt en blijft zodat ermee kan gereden worden; als de overheid back-up wil, dat ze dit op eigen kosten doen…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.