Koeriersbedrijf UPS heeft in Amerika 40 van hun bekende bruine vrachtwagentjes om laten bouwen naar een hybride die geen gebruikt maakt van elektrokracht, maar hydraulische vloeistof. Dit leidt tot een ruime daling van de CO2-uisttoot en brandstofverbruik.

Net als een hybride-elektrisch voertuig, zoals Prius, beschikt een hydraulisch-hybride voertuig over twee soorten aandrijving. In plaats van een elektrische aandrijfunit wordt als tweede aandrijving hydrauliek gebruikt. De energie wordt niet in accu’s opgeslagen, maar door stikstof in cilinders samen te persen met een hydraulische vloeistof. Tijdens het remmen -of onderbelasting van de motor- wordt hydraulische vloeistof overgepompt van de lagedrukcilinder naar een hogedrukcilinder. Tijdens acceleratie laat men weer vloeistof teruglopen via een pomp, om daarmee de motor te ondersteunen. Hieronder een schematische weergave van het systeem dat UPS gebruikt in haar trucks.

Het grote voordeel is dat er geen accu’s nodig zijn. Zeker voor zware voertuigen als de leveringstruck van UPS is een systeem met hogedrukcilinders goedkoper dan accu’s. Het bedrijf is overigens al sinds 2009 aan het experimenteren met deze vorm van aandrijving voor hun vloot, nu worden zei eindelijk ingezet in de praktijk.

Op een dagelijkse leveringsroute betekent het dat de dieselmotor in de UPS-trucks 90 minuten minder lang hoeft te draaien. Volgens het bedrijf loopt de CO2-besapring hierdoor op tot maximaal 30 procent en scheelt het in het brandstofverbruik zelfs 35 procent. De hydraulische hybridetrucks zijn ontwikkeld door Freightliner en Parker Hannifin, met steun van het Amerikaanse Department of Energy.

Hieronder een video-uitleg van het hydraulische hybridesysteem.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.