Dat is weer eens wat anders dan de immer populairder wordende volledig elektrische lijnbus.
Solaris Urbino 12 waterstofbus

We stellen het maar weer eens, waterstof wint terrein en lijkt geleidelijk uit te groeien tot volwaardig alternatief voor ouderwetse, fossiele brandstoffen.

Het openbaar vervoer is een voorloper, vanaf 2025 moet er sprake zijn van nuluitstoot. Als het althans gaat om nieuw aangeschafte bussen of andere vervoersmiddelen in het ov. Dat heeft tot consequentie dat de dieselbus een uitstervend fenomeen is. Uiteraard worden de nodige elektrische bussen ingezet, maar daar blijft het niet bij. Ook waterstof is een alternatief. Connexxion zet in Zuid-Holland waterstofbussen in van de Poolse busbouwer Solaris, het gaat om bussen van het type Solaris Urbino 12 hydrogen.

Voor het einde van 2021 worden de twintig bussen geleverd. De brandstofcel, met een bescheiden vermogen van 70 kW (95 pk), zorgt indirect voor de aandrijving. Voorts zijn twee elektromotoren aanwezig, elk goed voor 110 kW (150 pk). De waterstof wordt opgeslagen in vijf, zeer stevige tanks op het dak van de bus met een totale opslagcapaciteit van 1560 liter.

In de bus hebben de passagiers 37 zitplaatsen ter beschikking en wordt tevens voorzien in usb-laadaansluitingen om immer lege smartphones te voeden. Uiteraard gaat het om een bus met een lage instap.

De Solaris Urbino 12 hydrogen wordt ingezet in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee. Een tankstation is voorhanden in Heinenoord, in de nabijheid van het depot.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.