borax
Wat begon als een bezoek aan de garage bloeide uit tot een prototype van een verbrandingsmotor op water.

Berend Jan Veen uit Coevorden, werktuigbouwkundig ingenieur van beroep, liep al langer rond met wilde ideeën op het gebied van energie. Toen hij bij zijn garage in gesprek raakte met Herman Boetting, eigenaar van HB Autoservice in Dalen, kwam een mooie samenwerking tot stand en een nieuw bedrijf met de naam Aqua Ignis.

Onder codenaam Aquarius ontwierpen de twee mannen een verbrandingsmotor waarbij geen fossiele brandstoffen aan te pas komen om ‘m te laten draaien. De motor maakt gebruik van borax als basisgrondstof. Veen legt uit:

Het derivaat ervan is sodiumborohydride. De module, die waterstof on-board maakt, wordt ingebracht in de verbrandingsmotor waardoor de uitlaatgasemissies sterk verminderen en er nagenoeg geen roetuitstoot is. Bovendien wordt geen koolstof meer afgezet en verbetert het brandstofverbruik. Met het verbrandingssysteem zijn veel kilometers te maken. Na 15.000 km krijgt de auto een servicebeurt en kan men daarna weer 15.000 km rijden.

De Aquarius motor kan wel eens de oplossing zijn voor de beperkte infrastructuur van laadpalen en waterstoftankstations. Daimler, Citroën en een sportwagenfabrikant hebben al interesse getoond. Uiteindelijk hopen de heren hun concept op de markt te brengen.

Echter, de realisatie van een eigen energiecentrale — zonder fossiele brandstoffen, maar op water — staat hoger op de planning. Naar verwachting wordt er binnenkort toestemming gegeven om in het Duitse Gronau met de bouw te beginnen. Ook in Brazilië wordt een energiecentrale gerealiseerd om de lokale leefomstandigheden te verbeteren. (via Coevorden Aan Huis)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.