Met de huidige driecilinder in de Up, goed voor 60 of 75 pk, is de Up beslist geen grote drinker. Maar het kan natuurlijk altijd zuiniger.

Op de Sao Paulo motor show liet Volkswagen-topman Ulrich Hackenberg de nodige info los over de nieuwe motorisering van Volkswagens kleinste. De aanstaande tweecilinder is een direct afgeleide van de krachtbron uit de superzuinige Volkswagen XL1, die binnenkort in productie gaat. Wanner de Up met de tweecilinder diesel wordt geleverd is nog niet helemaal bekend, al wordt een introductiedatum ergens in 2013 logisch geacht.

Diesel
De topman deelde mee dat de tweecilinder dieselmotor te gebruiken is op alle modellen die op het New Small Family platform komen te staan. Hiermee zegt hij eigenlijk dat auto’s als de VW Taigun Concept, wanneer deze in 2015 in productie gaat, ook de beschikking krijgt over de compacte zelfontbrander.

Driepitter voor Golf
Hackenberg opperde daarnaast dat de hudige 1.0 TFSI driecilinder benzinemotor uit de Up tevens dienst kan doen in modellen die op het iets grotere en aanpasbare MQB-platform staan. Een Volkswagen Golf met driecilinder wordt daarom niet uitgesloten.

Concurrent voor Fiat
Er zijn overigens nog maar weinig auto’s met minder dan drie cilinders te verkrijgen. Het meest bekende voorbeeld is de Fiat Twinair, een benzinemotor in plaats van de diesel-setup zoals Volkswagen het toepast.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.