Op de Tokyo Motor Show staat het resultaat van de nieuwste innovaties en ontwikkelen van TUM CREATE, een samenwerkingsprogramma tussen Technische Universität München (TUM) en Nanyang Technological University (NTU).

De elektrische taxi prototype met codenaam EVA is vooral interessant om zijn supersnelle oplaadsysteem. Na een kwartier aan de laadpaal is de accu genoeg opgeladen om 200 kilometer aan stroom te leveren, inclusief gebruik van de airconditioning. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door het gebruik van lichtgewicht materialen en energiebesparende oplossingen zoals een geïndividualiseerde airconditioning.

NTU’s expertise op het gebied van batterijsystemen, draadloos laden en materialen, gecombineerd met TUM’s kennis van auto’s en elektromobiliteit, vormden een sterk platform om EVA op de ontwikkelen en bouwen. Het mag dan wel een prototype zijn, maar de robuuste, energie-efficiënte taxi is geknipt voor gebruik in de echte wereld, met name tropische gebieden.

De uitdaging met de huidige elektrische voertuigen als taxi is de beperkte actieradius en lange laadtijden. TUM CREATE probeert deze problemen op te lossen, maar kijkt tegelijk naar de uitdagingen van hitte en vochtigheid in tropische laden, waar het afkoelen van passagiers en het accupakket een specifiek probleem zijn.

Dankzij de korte laadtijden kan EVA lange afstanden afleggen met korte tussenpozen, zodat de bestuurder tijdens zijn pauze de auto kan laden. Met het geïndividualiseerde airconditioningsysteem boven het hoofd en in de stoelen wordt er energie bespaard en zorgt voor meer comfort zonder de hele cabine te moeten koelen. In zones waar niemand zit kan het systeem worden uitgeschakeld om nog meer energie te besparen. Bijkomend voordeel is dat er minder stofdeeltjes en bacteriën door de lucht worden overgedragen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.