TU/ecomotive showt de modulaire Nova op de AutoRAI
En als de studenten het goed hebben, is dit ’s werelds eerste modulaire auto.

De knappe koppen van de Brabantse universiteit hebben een EV ontwikkeld die geheel naar wens kan worden aangepast. Net als in het geval van bijvoorbeeld de Smart ForTwo kunnen de bodypanelen worden verwisseld. Dat niet alleen, ze zijn ook nog eens gemaakt van bio-composiet voor het broodnodige ‘groene’ element.

Naast uiterlijke aanpassingen kunnen ook de accupakketten gemakkelijk worden vervangen (à la Tesla), om zo de vaak lange laadtijden van EV’s te omzeilen. Daarnaast kan de achterbank in het interieur gemakkelijk worden geplaatst of verwijderd en is het infotainment-systeem geheel naar wens van de klant in te stellen.

Verder is de Nova aan te passen op de rit die de gebruiker voor de boeg heeft. Wordt het een kort stadsritje? Eén motor en één accu volstaan om de klus te klaren. Voordeel? Minder gewicht. Sterker nog, in de lichtste configuratie weegt de auto nog geen 300 kg(!), wat het verbruik weer ten goede komt. Voor een langere rit kunnen meerdere motoren en accu’s worden gebruikt om de benodigde actieradius te verwezenlijken. Eventuele lege accu’s kunnen simpelweg opgeladen of vervangen worden. Eigenlijk is het dus een Model S en een Twizy in één.

Afijn, het moge duidelijk zijn dat TU/ecomotive met de Nova aan wil tonen dat modulaire eigenschappen ook prima op auto’s toepasbaar kunnen zijn. Om dat statement extra kracht bij te zetten wordt-ie op Nederlands kenteken gezet, vanaf 11 mei begint een heuse road trip door Nederland zodat we de Nova ook rijdend kunnen aanschouwen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Weer zo’n team van tig studentjes voor wie van primair belang is dat ze een interessant cv opbouwen in plaats van met iets echt origineels te komen. Heb je als er te weinig wordt gelezen, te weinig kennis wordt genomen. En dat, ondanks het bestaan van internet. Getuige o.a. het aanmatigende commentaar op de Nova website: “We will have to face many obstacles before the whole world will be convinced of the great benefits of the modular car”.

1. Diverse autofabrikanten hebben zelf al concepts gebouwd met swappable modules en body parts. Idee bestaat al langer.
2. Het business model van autofabrikanten bestaat er uit dat je een nieuwe auto koopt, niet dat je zelf gaat lopen tinkeren.

Voorts klopt de auto niet qua vehicle dynamics. Een auto die zo licht is, en met deze wielbasis : spoorbreedte ratio heeft, zal met een driemans bezetting in bochten… gewoon omkieperen! Maar ja, omdat het van de TU is (Eindhoven of Delft), krijgen ze exposure in de media. Kijk, zo wordt het nooit wat met een eigen autoindustrie!… Next!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.