Porsche op mierenzuur
Alleen kan geen enkel mens plaatsnemen in de auto.

Een auto bouwen die rijdt op mierenzuur. Dat is de ambitie van Team FAST, een nieuw studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Mierenzuur kan als opslag dienen voor waterstof. Vandaag zet het team de eerste stap met de presentatie van een schaalmodel van één meter groot dat eigenhandig rijdt op mierenzuur.

Met een chemische reactie, vorig jaar door TU/e-onderzoekers ontdekt, kan waterstof met CO2 bliksemsnel omgezet worden in mierenzuur, en andersom. Dankzij het vloeibare karakter van mierenzuur kun je waterstof dus makkelijk en goedkoop vervoeren.

Team FAST ziet mogelijkheden om deze reacties in een auto te laten plaatsvinden, waarbij je het waterstof gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Mierenzuur zal daarom voor de consument vergelijkbaar zijn met het gebruik van benzine. Deze overeenkomst zorgt er bovendien voor dat het gebruik van mierenzuur makkelijk in de bestaande brandstofinfrastructuur kan worden overgenomen. Bovendien kan mierenzuur als energiedrager veel breder worden ingezet; energie uit zon en wind kan ook worden opgeslagen in mierenzuur en vervolgens gebruikt worden waar nodig.

Het team wil in 2017 ’s werelds eerste auto hebben die rijdt op mierenzuur. Dat doen ze door een bestaande waterstofauto om te bouwen. Vandaag presenteert het team het bewijs in het klein: een schaalmodel van één meter groot dat kan rijden op mierenzuur. Voor het eind van dit jaar hopen ze het rijden op mierenzuur in een bus te demonstreren.

UPDATE: een filmpje met uitleg staat op autojunk.nl.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Mieren ne*kers! 🙈 🤔

Dat is zuur, er kan niet eens iemand in

En waarom niet gewoon op waterstof rijden dan?

@wouterjeuring: het gaat erom dat waterstof word opgeslagen in/als mierenzuur, waterstof zelf is gasvormig, en mierenzuur is een vloeistof, dus het is te vervoeren als fossiele brandstof. Maar dat staat verder ook in de tekst hoor

@wouterjeuring: omdat het opslaan van waterstof een stuk ingewikkelder en waarschijnlijk ook kostbaarder is. Daarnaast lijkt het produceren van mierenzuur relatief minder complex en energieconsumerend dan het produceren van waterstof

@wouterjeuring: omdat mierenzuur een vloeistof is en dat heeft veel voordelen met transport en tanken e.d.

@wouterjeuring: zoals hierboven genoemd is mierenzuur makkelijker te implementeren in onze infrastructuur. Waterstof is namelijk een gas. Mierenzuur een vloeistof net als benzine en diesel.

Waar gaat het heen met de wereld!

Leidt dat mierenneuken eindelijk ergens toe!

Mooi dat dit in nederland bedacht wordt

Wat een potentie! Waterstof dat verkregen wordt uit stroom door water te laten geleiden kan nu nog goed worden opgevangen. Maar misschien wel via deze manier! Of is het waterstof verkregen uit aardgas.

Nou is mierenzuur niet bepaald een fijn stofje (erg corrosief, en als zodanig gekwalificeerd als ‘gevaarlijke stof’).

Dus ehm “Dankzij het vloeibare karakter van mierenzuur kun je waterstof dus makkelijk en goedkoop vervoeren” is wel erg optimistisch. De mierenzuurtanks zul je op z’n minst net zo goed moeten beveiligen als benzinetanks, want je wilt koste wat kost voorkomen dat zo’n tank lekslaat bij een ongeval. En hoe reageert mierenzuur bij brand?

@potver7: moet eerlijk gezegd zeggen dat het zuur niet zo’n probleem is. Heb zelf onderzoek gedaan naar rijden op zoutzuur: het blijkt vooral lastig om het chemische proces in de auto plaats te laten vinden. En zodra er waterstofgas ontstaat ontstaan de grootste problemen, waterstof is namelijk erg vluchtig en ontbrand snel; wat weer problemen geeft met de hete onderdelen van auto’s en daardoor te vroege ontbranding. En wat het zuur betreft: daar hoeft alleen maar een nieuw stukje infrastructuur voor bedacht te worden.

Hier willen ze er een schaalmodel mee laten rijden, in de US lieten ze er een paar jaar geleden al een ‘drone’ (Silent Falcon) mee vliegen. DFAFC fuel cell heet dat.

http://www.uasvision.com/wp-content/uploads/2014/10/Silent-Falcon.jpg

Waterstof gebruiken om je elektromotor aan te drijven…hoe zat het ook alweer? pak er nog es een boek bij zou ik zeggen!

En daarbij weer een hoop CO2 uitstoot dus? Vooruitgang!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.