Vandaag is op voormalig vliegveld Valkenburg de Forze VI onthuld, een racer van de TU Delft waarbij er louter water uit de uitlaat stroomt.

Forze VI

De nieuwe racewagen is uitgerust met een brandstofcelsysteem, waarin waterstof en zuurstof met elkaar reageren. Hierbij komt elektrische energie vrij die wordt gebruikt voor twee elektromotoren die de aandrijving verzorgen. Het vermogen hiervan ligt op 190 kW (260 pk).

De auto kan in twee tanks 3 kilogram waterstof meenemen en daarop dertig minuten op vol vermogen racen, waarna de tanks in 3 minuten weer gevuld kunnen worden. De studenten willen met deze auto demonstreren hoe waterstof in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen op het gebied van mobiliteit en energieopslag.

Jan Lammers, de oud-Formule-1-coureur die de bolide vandaag onder het doek vandaan trok, volgt het Forze-team al sinds 2009 en zegt onder de indruk te zijn:

“Forze heeft het platform van de racerij gekozen voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie, want iedereen weet dat competitie zorg voor groei. Het is fantastisch om te zien welke ontwikkeling de Forze-wagens de afgelopen vier jaar hebben doorgemaakt en dat de Forze VI nu serieus aansluiting heeft gevonden bij conventionele racewagens.”

Richting Nürburgring

Nu de racewagen klaar is, heeft het studententeam van de TU Delft de ambitie om dit ook in de praktijk aan te tonen. Na een grondige testfase worden de komende periode de bekendste ronderecords voor waterstofauto’s aangevallen, te beginnen op Zandvoort. Hoogtepunt wordt de aanval op het ronderecord voor elektrische waterstofauto’s op de Nürburgring Nordschleife in Duitsland. Daarnaast gaat het team met de Forze VI de concurrentie aan met de conventionele brandstofracewagens in de Caterham Cup.

Forze

Tot nu toe bouwde het team drie karts en twee kleine raceauto’s voor de Formula Student-competitie. Dankzij de steun van hoofdsponsor en outsourcingspecialist Schuberg Philis heeft het team nu de stap naar deze full-size racewagen gemaakt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.