OBB trein
Zo van zonnepaneel naar bovenleiding. Een doelgerichte manier om de treinen van de Oostenrijkse spoorvervoerder zo efficiënt mogelijk te laten rijden.

Het spoorvervoer is nagenoeg in zijn geheel geëlektrificeerd, een uitzondering hier en daar nagelaten. Het is natuurlijk mooi als er kan worden gereden op duurzaam opgewekte stroom. Iets dat prima valt te verkrijgen bij verschillende leveranciers. Zelf zorg dragen voor de stroom is ook mogelijk en misschien wel de beste oplossing. Dit wordt gedaan door de Österreichische Bundesbanden (ÖBB).

De spoorvervoerder is gestart met een proefproject waarbij er 7.000 m2 aan zonnepanelen wordt geplaatst. Geen halve acties dus. Alle energie die wordt opgewekt, wordt direct afgegeven aan de bovenleiding. Er ontstaan dus geen transportverliezen. De energieoplossing wordt toegepast op de Ostbahn, die van Wenen naar de loopt tot de grensplaats Nickelsdorf in het oosten van Oostenrijk. Vanaf daar brengt het spoor de reizigers tot diep in Hongarije.

De jaarproductie van 1100 megawattuur per jaar staat gelijk aan het energieverbruik van 200 treinen op het traject Wenen – Salzburg. Er wordt ongeveer 400 ton aan CO2 bespaard.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.