Vloeiend schakelen en een tot 15 procent efficiëntere EV.

De meeste elektrische aandrijflijnen gebruiken een enkele e-machine (motor/generator). Vocis, transmissie specialist uit het Verenigd Koninkrijk, gebruikt twee kleinere e-machines. Elk drijven ze een aparte as aan. Deze “elektrische dual clutch transmission” (eDCT) lijkt op een traditionele DCT configuratie, maar dan met twee motoren in plaats van twee koppelingen.

Een transmissie met meerdere verzetten levert een snellere acceleratie en een hogere topsnelheid dan met een enkele e-machine bereikt kan worden. Rijden in de bergen en optrekken gaan beter, maar ook het rijden op hoge snelheden is efficiënter.

De eDCT heeft een zogenaamde modulaire architectuur, waardoor het geschikt is voor vele voertuigen. De elektromotoren kunnen zowel parallel als tegenovergesteld aan elkaar geïnstalleerd worden, zodat bijvoorbeeld het accupakket niet hoeft te verhuizen. Nog een voordeel is dat een kleinere batterij in combinatie met de eDCT dezelfde actieradius heeft dan een grote batterij voor een enkele e-machine, wat ruimte en geld bespaard.

Hoewel de dubbele koppeling nieuw is, heeft Vocis al eerder een EV uitgerust met meerdere verzetten. Twee, om precies te zijn, in hun 2SED. Deze werd gebruikt in een Mercedes Vito die meereed in de RAC Future Car Challenge, waar de Most Energy Efficient Light Commercial Vehicle Prototype-klasse werd gewonnen. Het demobusje is nu uitgerust met een eDCT en twee 25kW tractiemotoren, met de mogelijkheid om uit te breiden naar twee keer 35kW.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

gewoon 2 motoren direct op het wiel met elk zijn tractie controle, ipv een differentieel en 1 motor.

Nog een reden om naar in-wheel opbouw te gaan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.