De almaar stijgende brandstofprijzen zijn voor steeds meer bedrijven in Nederland aanleiding om te zoeken naar middelen om te besparen op mobiliteitskosten. Prodrive Training haakt in op deze ontwikkeling met een gegarandeerde, no cure no pay brandstofbesparing van minimaal vier procent.

Van leaserijders wordt vaak gezegd dat ze mede vanwege hun tankpas geen belangstelling hebben voor brandstofprijzen en het brandstofverbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot van hun auto. Desondanks neemt het aantal nieuwe lease-auto’s in de bijtellingcategorie van veertien of twintig procent nog altijd fors toe. Vaak valt het beloofde lage brandstofverbruik van deze zuinige auto’s in de praktijk hoger uit. Veel leaserijders realiseren zich namelijk onvoldoende dat ze ook hun rijstijl moeten aanpassen om hun moderne auto zo efficiënt mogelijk te laten rijden.

“Daarom ontwikkelden wij een gecombineerde rijstijltraining die deelnemers leert hoe ze hun moderne auto volgens de principes van Het Nieuwe Rijden efficiënt kunnen bedienen”, vertelt Mark Maaskant van Prodrive Training. “Onze lesstof is erop gericht om cursisten optimaal te laten profiteren van moderne snufjes waarover de meeste auto’s tegenwoordig beschikken, zoals een schakelindicator, cruise control, start/stop systemen en regeneratief remmen. Ook leren we deelnemers om in het verkeer verder vooruit te kijken, omdat je veel brandstof kunt besparen door je auto simpelweg langer te laten rollen. Dat maakt Het Nieuwe Rijden niet suf of saai, want zuiniger en schoner rijden gaat zeker niet ten koste van het rijplezier. Bijkomend voordeel is dat een zuinige rijstijl ook veiliger is, en dus minder schade en lagere onderhoudskosten met zich meebrengt.”

Dat Prodrive Training overtuigd is van de effectiviteit van het lesprogramma, blijkt onder meer uit de unieke no cure no pay aanpak die het bedrijf heeft gekozen. Deelnemende bedrijven maken daarmee geen kosten wanneer de brandstofbesparing lager uitvalt dan de beloofde vier procent. “We hanteren daarvoor wel enkele voorwaarden”, vervolgt Mark Maaskant. “Dat begint bij een duidelijke communicatie van de werkgever richting de medewerkers. Deze zijn op hun beurt verplicht om beide rijtrainingen te volgen, en om bij tankbeurten de kilometerstand van hun auto in te vullen. Overigens raden we onze opdrachtgevers ook aan om ook te zorgen voor een financiële prikkel die medewerkers stimuleert om hun rijstijl aan te passen, bijvoorbeeld door de besparing boven vier procent gedeeltelijk in geld aan de berijders terug te geven. Op die manier hebben alle partijen er baat bij, de ervaring leert bovendien dat de besparing hierdoor nog veel hoger kan uitvallen, tot 10 procent besparing is zeker haalbaar, maar voor vier procent steken we onze hand in het vuur.”


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.